Skip to main content
kulturklummen

Streamet teater

For kort tid siden streamede Aalborg Teater premieren på "Tine" af Herman Bang og "De skønne dage i Arranjuez" af Peter Handke. Vi var det første teater til at streame sådan en større premiere til hele landet - ja til hele verden - og det var i sandhed i skelsættende oplevelse.

15.000 enheder loggede sig ind, og de 7000 så det til ende. Så der har været cirka 14.000 mennesker som så en relativt krævende dramatisk forestilling en lørdag aften. Og ja - det bliver til 14-15.000, for der sad jo flere ved hver enkelt tv-skærm. Jeg så for eksempel forestillingen med fire andre.

Det blev med andre ord set af mange flere end vores vildeste forventninger.

Den følgende lørdag blev den om muligt endnu mere krævende forestilling, Peter Handkes "De skønne dage i Arranjuez", set på 1500 enheder - fra start til slut. Med andre ord: Der var 2500-3000, der så med. Så også her blev vi overvældet.

Mange positive tilbagemeldinger

Tilbagemeldingerne fra publikum på vores mange forskellige sociale platforme og medier er meget positive. Man ønsker sig mere indhold på den måde. Det er meget opløftende for os.

For det først var dette relativt krævende materiale med høje, litterære ambitioner meget enkelt at se ud fra vores public service-forpligtelse:

Vi formidler vigtig kunst, vigtig kulturarv, vigtige kunstneriske strømninger gratis til hele Danmark. Og det gør vi, fordi det er vores forpligtelse. Det er nemlig skatteyderne der finansierer os.

Jeg har i mange år ment, at det offentligt støttede kulturliv og især de større institutioner har bevæget sig noget væk fra sin oprindelige pligt og er begyndt at nærme sig det indhold, som tilhører de private aktører på markedet. Det fører til et mere populistisk repertoire og højere priser.

Det er problematisk på flere fronter. Først og fremmest marginaliserer det det dramatiske teater. Desuden vil visse publikumsgrupper aldrig have økonomi til at benytte sådan et tilbud.

Med vores streaming-events har vi forsøgt at møde denne problemstilling i en nedlukningstid. Det synes jeg, vi er lykkedes med.

Teater på skærm: Aldrig det samme

Men teater bliver aldrig det samme på en skærm. Det er i teatersalen, vi mødes, og det er der, publikum bliver medskabende og deltager i selve kunstværket.

I disse tider har vi forstået værdien af sociale møder, samvær og deltagelse i det vigtige urbane liv. Det er vigtigt for Aalborg Teater at så mange borgere som muligt kan tage del i disse goder. Derfor indførte vi et sæsonkort året før nedlukningen, og resultatet var, at mange flere borgere har taget del i disse goder.

Vi er naturligvis glade for at præsentere teater for hele familien, og det gælder også dem, som gerne vil se musikteater. Så det kommer vi også til at fortsætte med. Vi skal være et bredt og favnende sted med et indbydende indhold. Men vi skal også samtidig være et sted for udvikling og et sted, der åbner op for nye rum og giver mulighed for anderlede oplevelser.

Vi arbejder for tiden med forskellige streamede tilbud her i vores nedlukningstid, som skal ramme vores ambition. Så jeg håber, at mange vil investere i vores sæsonkort for den næste sæson. For med sæsonkortet får man alt det bedste ved streamingen: Tilgængelighed, billigt og maser af indhold. Men bedst af det hele: LIVE og SAMMEN!

I næste sæson må vi håbe, at nedlukningens tid endeligt er forbi. Så kan vi ses igen. På Aalborg Teater.

Lørdagsklummen

Lørdagens kulturklumme skrives på skift af Hans Henriksen, Jørgen Pyndt, Max Melgaard, Johannes Andersen, Minna Johanneson, Liv Lund, Nicolaj Holm og Bent Stenbakken.

Arkiv