Sæsonprogram 2021/2022 - Vendsyssel Teater
Paragraf 5 – teater?
Hvad er det nu for en størrelse? Jo, det er sådant ét, som gør, at Vendsyssel Teater er pålagt særlige opgaver i repertoiret.
Og i tilfældet Vendsyssel Teater betyder det en forpligtigelse til at have fokus på ny dansk dramatik. Det er derfor med et lidt drilsk glimt i øjet, at den udsendte journalist spørger til sæsonprogrammet 2021/2022:
Hvorfor er der så mange klassikere? Bl.a. Shakespeares ”Romeo og Julie” og Tjekkovs ”Onkel Vanja”. To ud af fire egenproduktioner …
- Det er mit ”take” på klassikerne, og det er lidt tilfældigt, at der er to klassikere med i vort nye sæsonprogram. Blandt andet ”Romeo og Julie” som vi på grund af nedlukningen kun nåede at spille tre gange i december, siger teaterdirektør Lars Sennels, Vendsyssel Teater.
Men som nu kommer op igen, som åbningsforestilling 2. september. Efter et par ugers prøver i august, for lige at få rusten banket af det allerede færdigproducerede stykke. Vendsyssel Teaters hidtil dyreste og største produktion med nykomponeret musik af Benjamin Koppel, og med sangerinden Molly Koppel med på scenen, også i rollen som dødsengel.
Vi sidder i foyeren ikke langt fra receptionens billetbestilling, og de to fortravlede er ved at blive kimet ned. Netop i dag er der åbent for billetsalg til den nye teatersæson, kunderne kan ikke komme igennem, og receptionen kan ikke følge med.
- Jeg tror virkelig, folk er sultne. Trænger til at komme i teatret, være sammen, socialt at være i det samme rum og opleve, indskyder teaterdirektøren.
Vendsyssel Teater modtager som paragraf 5-forpligtiget ca. 15 mio. om året, ca. 9,7 mio fra staten og resten små fem millioner fra Hjørring Kommune. Teatret har ikke et fast skuespillerensemble, men bruger freelance skuespillere til sine forestillinger.
”Faste” eller rettere ofte benyttede freelancere er skuespillere som Jørgen Bing, Hans Holtegaard og Hanne Laursen.
- Når vi spiller klassikere, gør vi det på en anden måde. Vores runde scene, hvor alt kan ses og alle kan følge med, giver en helt anden ramme. Vi holder os til teksten og historien. Gør dem tidløse. Så de er relevante og har bud til vor samtid, siger Lars Sennels.
Tidligere har teatret opført Holberg, Ibsen m.fl., og p.t. gælder det Strindbergs ”Frøken Julie”, med bud på både den aktuelle kønsdebat og #MeToo.
Men ellers vil Vendsyssel Teater gerne lave stykker og historier, som tager udgangspunkt i Vendsyssel og omegn. Men gør det med udsyn. Som stykket ”Det tabte land” om maleren Poul Anker Bech, lokal, men aldrig rigtig anerkendt i sin samtid.
- Det er en lokal historie, men også med nationalt perspektiv, for hans historie er jo også mange andre underkendte kunstneres historie.
På samme måde som teatrets forestilling om kiksfabrikken Oxford. Åh, hvem husker ikke med længsel deres chokoladekiks ”Sorte Marie”. En lokal virksomhed med stor indflydelse og med til at præge Hjørring og byens udvikling.
- Det er det ny dramatik kan. Tale ind i vor samtid. Sådan som også vores feel-good julekomedie ”Motionisterne” gør. Skrevet af Gunvor Reynberg. En historie om et lille lokalt firma, hvor salget halter, og så tager de på teambuilding. På Vesterhavs Klitside Wellness, og det kører helt ud af kurs.
- Uden at vi blot gør grin, men også fungerer som kommentar til plastikforureningen af havene.
Modsat så mange andre teatre har Vendsyssel ikke gjort det så meget i streaming under nedlukningen.
- Nej, teater skal ses i teatret. Streaming er passiv modtagelse og 2D. Teater er tre-dimensionel, helt nært på, her og nu. Du kan ikke gå ud og tage dig en ostemad midt i det hele. Du er sammen med andre, og det er en helt anden oplevelse.
For øvrigt har teatret tidligere for halvandet år siden eksperimenteret med streaming. Med ”Sygt Sundt Teater” i samarbejde med TV2-Nord, hvor forestilling på teatret blev streamet til sengeliggende og hospitaler i Vendssyssel.
-Så pårørende rent faktisk sad i teatret og fysisk så forestillingen, mens mormor kunne se med fra hospitalssengen, og så kunne de dele oplevelsen bagefter.
Et initiativ, der også bliver genoptaget i den kommende sæson. Men teatrets Sennels lægger ikke skjul på, at teater …
- Det skal være et helt nært nu, hvor tilskuerne tager det hele ind. Der sker noget helt specielt, når vi er sammen i teaterrummet – det er jo ikke bare skuespillerne, som bliver anmeldt.
- Det gør publikum også – hvordan de reager på spillet. Derfor er teatret også et socialt rum, hvor vi oplever noget fælles.
Udover de nævnte egen-produktioner ”Romeo og Julie”, 2. – 28. september, ”Motionisterne”, 11. november – 18. december, ”Onkel Vanja”, 17. februar – 19. marts 2022, og monologen ”Margaridas Metode”, 28. april – 12.maj., byder sæsonen også på et samarbejde med Teater Vestvolden og Bornholm Teater.
Stykket E-Rasmus, en frit skrevet gentolkning af Holbergs klassiker ”Erasmus Montanus”. Om den unge gamer Rasmus, hjemme fra efterskole, der slynger om sig med gamerslang, så ingen forstår et pluk.
Den forestilling spiller kun tre dage, 17. – 19. marts, men bliver spillet som skoleforestilling i to uger for kommunens sjette klasser. Og vender så tilbage i efteråret 2022.
Endelig er der masser af gæstespil, hele 10 styk, musikforestillingen ”Driving Miles”, 17. september, operakomedien ”Souvenir”, 28. oktober, politisk teater, ”Scanvenius”, 5. november, danseforestilligen, ”The Danish Girl”, 2. december, og længere fremme, dramaet ”Antigone 2030”, 1. marts 2022, opført i Retten i Hjørring, med publikum som nævninge.
Tjek program: vendsyssel-teater.dk