Skip to main content
Teater

10 film bliver til ét teaterstykke

I 1988 lavede den polske filminstruktør Kieslowski 10 timelange tv-film, baseret på de ti bud, som Moses fik overbragt på stentavler af Gud. Moralske anvisninger til hvordan vi skal leve som mennesker. ”Dekalog” hed serien, et hovedværk i nutidig filmkunst, og nu også et helt nyt teaterstykke.Thomas Hwan

Oprindelig skulle stykket have haft premiere 11. december 2020, men det blev udskudt igen og igen på grund af coronarestriktioner. Men nu er det endelig blevet premieretid - på onsdag 8. juni. Læs vort interview med instruktøren herunder - oprindelig bragt dagen før forestillingen lukkede, tre timer inden publikum skulle have været i salen...

”Dekalog” skrevet eller rettere bearbejdet af skuespiller Thomas Hwan, 38 år, bl.a. kendt for rollen som Alf i DR-serien ”Bedrag”. Født og opvokset i Brovst, hvor hans forældre stadig bor, og hvor han ind imellem har overnattet under prøverne på det nye stykke. Han sidder overfor med kaffekruset i kantinen på Teater Nordkraft en meget tidlig formiddag. Umiddelbart før han skal i gang med det sidste før premieren, i morgen, fredag 11. december. (Udskudt til januar p.g.a. opstrammede coronarestriktioner - red.) Nu i den forholdsvis nye rolle som instruktør.

- Jeg har brugt et halvt års tid på at bearbejde bogen – Gerd Søbys oversættelse af manuskriptet til ”Dekalog”.

- Da jeg mødte her til prøverne i slutning af september, havde jeg 400 sider med til skuespillerne. Nu er det blevet kogt ned til 100 sider, siger Thomas Hwan.

”Dekalog” i en helt ny teaterversion med undertitlerne – ”10 bud, 10 valg og 10 beskidte historier om ren kærlighed”. Kieslowskis timelange tv-serie er allerede blevet bearbejdet og forvandlet til skuespil – faktisk eksisterer der to manuskripter, som har dannet udgangspunkt for opførelser i både Tyskland, Sverige og Holland.

- Men her skulle vi realisere stykket med langt færre skuespiller, fem, og i stedet for at bruge helt vildt meget tid på at skrive eksisterende manuskripter om, begyndte jeg helt forfra. Fra scratch. Med bogen, men jeg genså også de 10 film for at finde frem til en ny historie.

For det nye stykker er ikke 1:1 gengivelse af filmens univers – med den tragiske grundstemning om livet i nogle boligblokke i Warszawa, om moralske og følelsesmæssige vilkår for menneskelig eksistens.

Dekalog

Filmens budskab - og dermed også Kieslowskis - er kogt ned til boullionterning, at dit liv bliver styret af tilfældigheder, der så alligevel ikke er tilfældigheder. Men han undgår behændigt at svare på, hvad der så styrer vort liv. Om det er skæbne? Eller måske Gud?

- De 10 bud udgør ligesom det moralske dna for vor vestlige verden. Selv om vi måske ikke lige lever efter dem i vor moderne dagligdag, så er de der alligevel. Men det er, som at vi i dag ikke tager stilling til dem – vi lever så indadvendt. Har travlt med at præsentere os selv, vor tryghed og vort pæne liv på de sociale medier.

- Men hvad vil vi? Hvad vil vi med kærligheden? Med de store spørgsmål i livet. Det er som om, at vi er bange for dem. Også for at tale om dem.Dekalog

- Du kan stå op om morgenen. Der sker ikke noget. Du tager på arbejde. Der sker ikke noget. Du kommer hjem. Der sker ikke noget. Og sådan bliver det ved.

På den måde sætter instruktør Hwan sammen med sin skuespilletrup fokus på hvilken befriende, men også omvæltende og farlig kraft, kærligheden kan være. Filmen fortæller bl.a. historien om faderen, der ikke troede på Gud, men på fornuft og rationalitet og derfor mistede sin søn, om den impotente mand, der bad sin hustru om at finde en elsker, om kvinden, der blev beluret og til sidst blev afhængig af sin stalker.

- De historier kan du genfinde i stykket, måske bare ganske kort, måske udfoldet. Det fletter sig hele tiden sammen til én historie, fortalt meget enkelt og klart. Det er ikke tørt og kedeligt. Det er ikke polsk socialrealisme, som du kun skal kunne forstå intellektuelt. Skuespillet, scenografi og lys skulle gerne tale til dig på en måde, så du ikke blot forstår – du skal også mærke.

På den måde er ”Dekalog” blevet transformeret. Du får ikke 10 tableauer, men en sammenhængende historie med sin egen tone – et spritnyt teaterstykke.

Dekalog

- Vi følger en gruppe mennesker på en rejse. I dag handler alt for meget om tryghed for enhver pris. Kontrol og sikkerhed. Men det hæmmer også – hvis du ikke tør tage en chance, gå efter det du virkelig vil, risikerer du at miste dig selv.

- Kærlighed er en stor, befriende kraft. Men den er også på mange måder forbudt, fordi den er så voldsom, og i virkeligheden strider mod vor samfundsmoral, alle de konventioner og regler, som kitter vort samfund sammen.

”Dekalog” – teaterstykket er blevet ”leget” frem i tæt dialog og ping-pong med skuespillerne, Christine Gjerulf, Alexander Clement, Lærke Schjærff Engelbrecht, Jakob Hannibal og Tobias Leander. Ligesom teaterleder Minna Johanneson har givet en hånd med – med råd og beskæring af 400 sider manus.

- Hvad publikum skal have med, når de forlader teatersalen? Det skal nærmest ikke forstås. Det skal mærkes. Det skal ikke analyseres. Du oplever måske noget undervejs, du ikke forstår, men det gør ikke noget. Det kan komme senere.

- Det skal være – som når du mærker, at du elsker nogen. Uden at vide hvorfor.

Teater

  • ”Dekalog”
  • Instruktør og dramatiker: Thomas Hwan.
  • Scenograf: Peter Schultz
  • Lyd: Jonas Hvid
  • Lys: Mads Eckert Hermansen
  • Medvirkende: Lærke Schjærff Engelbrecht, Jakob Hannibal, Thomas Nielsen, Tobias Leander og Christine Gjerluf.
  • Pawals stemme. Hugo Hannibal Johannesson
  • Varighed – ca. to og en halv time. Pause ikke inkluderet.
  • Teater Nordkraft, premiere 8. juni. Spiller til 22. juni.
Arkiv