Skip to main content
Teaterforomtale

Riddere og aliens invaderer Teater Nordkraft

I aften, tirsdag 1. marts, har forestillingen ”Ridley Scott Metoden” premiere på Teater Nordkraft. Stykket er instrueret af Emil Rostrup i et tæt samarbejde med hans bror Mikkel Rostrup.

Forestillingen handler om to mænd, som begge er store fans af Ridley Scott og hans heltefilm. Med hjælp fra filmene prøver makkerparret at finde ud af, om de selv kan blive helte.

Da Emil og Mikkel Rostrup udviklede idéen til stykket, tog de først udgangspunkt i deres eget liv. Emil Rostrup fortæller, at de så på deres favorit film ”Gladiator”. Brødrene tænkte over, hvilken indflydelse den har haft på dem, og hvordan helte generelt bliver fremstillet i film.

- Da vi var mindre sloges, vi altid med rollespilsvåben og legede riddere og soldater. Så begyndte vi at tænke over, hvordan det kunne være, og hvad det er for en kultur, vi er blevet fodret med.

Herefter begyndte brødrene at finde flere af de film, som de var glade for. Efter navne som ”Alien”, ”Bladerunner” og ”Thelma & Louise” så fandt de en fællesnævner i instruktøren Ridley Scott. Det var sådan idéen til "Ridley Scott Metoden" udsprang.

 - Forestillingen handler om, at nogen har fortalt de to skuespillere, at der en metode til at blive et bedre menneske og dermed blive fri for alle ens problemer. Det er Ridley Scott-metoden, og den er hemmelig. Deres eneste ledetråd er, at Ridley Scott har lavet en masse film, og så må de undersøge dem.

De medvirkende har som forarbejde set alle Ridley Scotts film, så de kunne bruge dem som inspiration. Stykket er lavet ud fra en metode kaldet devising, som betyder at hele forestillingen er lavet fra bunden i samarbejde med bl.a. skuespillerne. Derudover er der intet fast manuskript.

- Det er en improviseret forestilling. Det har været min plan fra starten, at der ikke skulle være en fast tekst, men blot rammer og retninger. Scenisk og indholdsmæssigt er det hele lagt fast, men hvordan, det kommer frem, er improviseret.

Emils Rostrup fortæller videre, at de ved hjælp af denne metode også arbejder med teaterformen og prøver nye ting af. Fordi stykket er improviseret, vil det forandre sig aften efter aften. Instruktøren håber, at det vil give publikum nogle helt specielle oplevelser.

- Det, man oplever, når man ser sådan et stykke her, er, at der kommer rigtigt mange øjeblikke, hvor det virkelig klikker. Men du kan også opleve og se, at skuespillerne selv har det sjovt. At de skøjter. Det er sjovt at se, især fordi det også handler om dem som mennesker.

Instruktøren fortæller, at skuespillernes eget, rigtige liv i høj grad vil være til stede i forestillingen.

- Vi ville lave et projekt som skulle skabes sammen med skuespillerne, og som også tog udgangspunkt i deres eget liv. Idéen er altså, at stykket bliver skabt på baggrund af de skuespillere, som er med.

Skuespillerne, Jakob Hannibal og Tani Dibasey beholder således deres egne navne i forestillingen. Det er nemlig også deres egne personlige oplevelser og problemer, der bliver udforsket undervejs i stykket.

- Vi kan godt lide at lege med, at virkeligheden altid er til stede. Men vi putter også nogle fantasielementer på. Det er en stor opgave, og skuespillerne bærer meget ansvar på deres skuldre. De skal selv være med til at digte hver aften og har ikke nogen tekst, de kan rådføre sig med.

Emil Rostrup håber, at stykket kommer til at vise, at de involverede har haft en god oplevelse i arbejdet med at lave forestillingen.

- Alt, hvad man kommer til at se på scenen, er noget som jeg og skuespillerne har haft lyst til at have med. Derfor tror jeg, at stykket emmer af, at skuespillerne nyder at stå der. Man kan mærke, at de kan lide det.

Foto: Martin Høyer Poulsen

Læs anmeldelse af forestillingen her.

"Ridley Scott Metoden"

  • Instruktion: Emil Rostrup
  • Medvirkende: Jakob Hannibal og Tani Dibasey.
  • Scenografi: Mikkel Sebastian Rostrup
  • Lyddesign: Jonas Hvid Brimer 
  • Lysdesign: Mads Eckert Hermansen
  • Spiller til 17. marts.
Arkiv