Skip to main content
Portræt

Manden med taktstokken

Tecwyn Evans, 50 år, tiltrådte som kunstnerisk leder af Aalborg Symfoniorkester i august 2020. 

Den tidligere verdensomspændende dirigent bor i Sverige sammen med konen Susanna og den snart toårige datter. Hans arbejdsplads er i Musikkens Hus i Aalborg, og han har en lille lejlighed ca. 200 meter derfra. 

Han lever pendlerliver og rejser hyppigt tilbage til Sverige, hvis familien ikke besøger ham i Aalborg.

Men selvom det kan lyde udfordrende med et liv på farten, så har Tecwyn Evans aldrig haft så meget ro på, som han har nu.

Han er vokset op i New Zealand med klaver i hjemmet, og Tecwyn har sunget, nærmest før han kunne gå.

Som ung var han medlem af et kor i sin hjemby, og det var her han fandt sin passion for den klassiske musik.

Efter at have sunget flere år med koret, fik han en dag mulighed for at bestige dirigentens plads. 

Det var bare til en enkelt prøvetime, men der opstod en sand åbenbaring for den dengang 22-årige mand.

- Jeg faldt for den fantastiske følelse, man får, når man som dirigent hjælper andre mennesker med at nyde at skabe musik sammen. Og så jeg fandt ud af, at det var jeg bare nødt til at blive ved med. Jeg vidste ikke hvordan, men jeg vidste, at det var det, som jeg ville, fortæller Tecwyn Evans.

Det gik hurtigt op for den unge mand, at hvis han skulle følge sin drøm om at være dirigent for store orkestre, måtte han søge ud i verdenen.

Som ung og naiv ildsjæl fulgte han drømmen med sin atypiske baggrund som korsanger og fik en bachelor i Composition and Conducting, og efterfølgende en kandidat i Composition fra University of Otago i New Zealand.

Med et fuldt stipendium kom han ind på University of Kansas i USA og studerede Conducting, hvor alle andre studerende kom med en orkesterbaggrund og ikke fra koret som Evans.

- Der var ingen som mig. Det hjalp mig på en måde, for jeg blev fokuseret på mine egne kompetencer, men også på de ting, som jeg skulle blive bedre til, fortæller han.

Tecwyn fortæller, at han føler sig heldig, når han ser tilbage på sin 25 år lange karrierer som dirigent. Han føler, at mange muligheder og vigtige jobs er tilfældigt faldet ned i hænderne på ham, og han har aldrig fuldt en plan.

Men siden han stod med taktstokken i hånden for første gang som 22-årig, har han mærket et drive, der banede vejen for sin internationale karrierer.

Og selvom han aldrig på forhånd har vidst, hvor rejsen førte ham hen, så har turen været fantastisk, konstaterer han.

- Og den er jo ikke slut, for rejsen har jo ført mig til stolen her i dag, griner Tecwyn Evans.

Finde melodien i chefstolen

Inden Tecwyn Evans satte sig i chefstolen for Aalborg Symfoniorkester, har han dirigeret orkestre verden over.

Omkring 26 orkestre i 10 forskellige lande, og han har sjældent siddet stille.

Derfor er det også en udfordring for den newzealandske dirigent at sætte sig i chefstolen, for det er noget, som han aldrig har prøvet før.

- Som dirigent taler man mest med sine hænder og sit kropssprog, så når jeg nu skal tale om musikken med ord, er det faktisk ret udfordrende, siger han og fortsætter:

- Men det er også en god proces, hvor jeg får sat ord på, hvad musikken har betydet for mig og mit liv, og hvad jeg tror, orkestrets musik kan betyde for andre.

Den tidligere verdensomspændende dirigent har for første gang i 25 år et job, hvor han er tilknyttet ét sted, og hvor han kan møde de samme kollegaer om morgenen.

Og den 50-årige Tecwyn Evans vægtede også at have mulighed for at kunne slå sig ned og nyde en mere rolig tilværelse, da chefstolen for Aalborg Symfoniorkester blev ledig.

- Det er det perfekte scenarie for mig. Det her er en helt anden livsstil, og det var også det, jeg søgte. Det er dejligt at være tilknyttet ét sted, og nu sætter jeg benene på jorden for at gøre en forskel her, hvor jeg er, siger Tecwyn Evans.

Han nyder, at han nu kan dufte roserne i haven og renovere huset i Sverige, mens han alligevel ikke helt har sluppet taktstokken endnu.

Få Aalborg med på noderne

Tecwyn Evans har store ambitioner med Aalborgs Symfoniorkester, der tæller 65 musikere, og han ønsker, at endnu flere mennesker dukker op til koncerterne i fremtiden.

Men den kunstneriske leder ser det som en udfordring, at Musikkens Hus ligger uden for Aalborgs centrum, og derfor må han tænke kreativt, når publikum ikke ligefrem dukker op nede ved indgangen af sig selv.

- Vi er lidt usynlige i byrummet herude, men vi har forsøgt at bringe musikken ind til byen med bl.a. Musikkens Hus’ egen bus, der har taget rundt på skoler. Vi vil gerne prøve at komme mere ud til byens borgere på gaden og spille for dem – måske på Salling Rooftop eller noget andet. Vi må bare finde en måde at gøre det på, fortæller Tecwyn Evans.

Han er overbevist om, at alle aldre vil kunne få en god musikalsk oplevelse ved at lytte til orkestrets alsidige symfonier, og især de purunge borgere skal have muligheden for at mærke musikken på egen krop.

- Musik har en god indvirkning på os som mennesker, og derfor gør vi meget for at komme i kontakt med børn helt ned til under femårsalderen, fortæller han og fortsætter:

- Jeg kan sætte jazzmusik på for min snart toårige datter, og hun danser. Så kan jeg sætte salsamusik på, og hun danser stadig. Børn skelner ikke, og det er bare fantastisk at se, hvordan de bare nyder musikken, som den er. Men vi har svært ved at værdsætte noget musik, som vi ikke er blevet eksponeret for, fastslår han.

Han mener, at hvis børn tidligt bliver eksponeret for den klassiske musik, vil de måske senere i livet sætte pris på det igen. 

Af samme årsag erkender han at ikke mange i dag mellem 25 og 50 år dukker op til en koncert, medmindre man i forvejen er interesseret i klassisk musik.

- Det er typisk folk med samme hårfarve som mig selv, der sidder nede i salen til en koncert, og sådan er det bare. Men vi prøver at ramme et yngre segment ved at tilbyde andre produktioner med f.eks. filmmusik. Her kan vi se, at publikum er en anden end ved vores normale koncerter, men vi er også klar over, at det nye publikum ikke kommer og spørger efter Beethoven efterfølgende, griner Tecwyn.

Tecwyn Evans er klar over, at de forskellige symfonier fra orkestret, herunder genkendeligt filmmusik, må blive fast inventar i repertoiret, så Aalborg Symfoniorkester fortsat kan vise sin alsidighed og spille for hele byen.

Og mange kreative løsninger er på tegnebrættet, når Tecwyn Evans sammen med tre programudvalg, der består af medlemmer fra orkestret, planlægger forskellige fremtidige koncerter, hvor både musikere og publikum kan nyde den klassiske musik sammen.

Som kunstnerisk leder af Aalborg Symfoniorkester svinger han stadig taktstokken, selvom han ikke fysisk står foran orkestret længere. 

Men Tecwyn Evans føler, at det er det helt rigtige for ham nu.

Den lille stemme, der altid har dirigeret vejen for ham, har ført ham til Musikkens Hus i Aalborg, og han er sikker på, at den har ført ham det helt rigtige sted hen. 

 

Billeder: © Musikkens Hus Presse

 

Vil du have et ugentligt nyhedsbrev fra os?

I så fald skal du skrive en kort besked med din email-adresse til:

brev@kulturen.nu

Arkiv