Lørdagens operafest bød bl.a. på opera i SIFA's TV-Bingo, men den slags er mine nerver for sarte til. De kan til gengæld sagtens tåle noget af det mest avancerede og larmende, verden kan byde på, når det gælder vanvittig sangkunst på scenen - hvilket lørdagen også bragte.
Aalborg Operafestival 2022 har overskriften "Gal eller Genial". Det er lidt svært at forfølge det motto i programmet, bortset fra ved festivalens højdepunkt lørdag midnat på Spritten, og det var ikke decideret opera, men snarere "musikdramatik", en beslægtet genre af nyere dato.
Det drejer sig om britiske Peter Maxwell Davies "Eight Songs for a Mad King" fra 1969, som er et af de værker, der gjorde dybest indtryk på mig som komponiststuderende i 70'erne. Og ikke blot på mig, men store dele af musikverdenen, fordi det var aldeles nyskabende. Det er blevet en moderne klassiker.
Musikken er lige så vanvittig som den konge, det handler om, Georg III, der regerede England og dele af Tyskland i fyrre år fra 1760 og som var notorisk sindssyg. Han havde mange diagnoser, herunder skizofreni.
Han talte med døde og endte med at blive spærret inde i et fugletårn (komponistens node er layoutet som et fuglebur), hvor han også talte med fuglene. Han havde sine lyse momenter, og eftertiden har diskuteret hans sygdom heftigt - var han gal eller genial?
Det er det, det meget spektakulære værk handler om, og det kræver sin sanger. Ikke blot må solisten spænde sin stemme til det yderste, også koreografien og ledsagemusikken er vildt udfordrende.
Den svenske bassanger Gustav Johansson udførte rollen, som var den skabt til ham. Både vanviddet og de mere beherskede øjeblikke lyste ud af hans øjne, han havde en gudsbenådet mimik og koreografi, og hans ekstatiske energi og imponerende udholdenhed var forrygende. Brænderitårnets rå interiør og et flot lysdesign leverede en genial scene for galskaben.
På programmet var også uropførelsen af den amerikanske, herboende Connor McLean's solostykke "Swallowing my teeth", hvor også Gustav Johansson udfoldede sig fantastisk.
Herefter et uddrag af 90-års fødselaren Per Nørgårds inciterende "I Ching", der også er blevet en klassiker, samt en komposition af Jakob Glans, som jeg ikke kender. Godt skrevet, men det virkede en smule gammeldags i sit tonesprog i denne sammenhæng.
Alt i alt operafestivalens mest spektakulære og fascinerende arrangement - altaner og bingo ufortalt. Faktisk også et af de mest gennemtænkte og kvalificerede. Og så i sprit! Omkring midnat!
Der var fuldt hus i den fantastiske fabrikshal, og det er én af de 2-3 gange årligt, hvor der ruttes med fuldt hus også på stjerner. Færre ville være urimeligt for en koncert, hvor alt spillede perfekt sammen.
Lørdag var der andre koncerter rundt om i byen, og søndag kan man opleve endnu flere, før årets festival slutter kl. 19.30 i Skalborg Kirke. I øvrigt pladask oven i Opera i Rebild. Er det galt eller genialt timet?
Foto: Nicolas Cho Meier
Se hele festivalprogrammet: www.aalborgopera.dk
Program
- Connor McLean: "Swollowing my teeth" (uropførelse)
- Per Nørgård: "I Ching", 3. sats
- Jakob Glans: GBG Hardcore
- Peter Maxwell Davies "Eight Songs for a Mad King"
- Medvirkende:
- Gustav Johansson, bas
Bjarte Engeset, dirigent
Insimul Sinfonietta
Morten Nielsen, lysdesign
Rob Hesp, koreograf
Helga Guren og Anne Sofie Keller Brandsborg, instruktion