Skip to main content
Aalborg Operafestival - åbningsaften

Spor af opera

I 2001 etableredes i Aalborghallen "Aalborg Operafestival" i halen på den store operainteresse, som direktør Ernst Trillingsgaard havde skabt fra, han tiltrådte i 1985.

Siden er festivalen vokset, ikke mindst i bredden - nu synges og spilles der opera på altaner, torve, busser, virksomheder og naturligvis de traditionelle klassiske spillesteder. Festivalen uddeler også en pris, og i det hele taget er den blevet en anset institution i byens kulturliv med sine 50 arrangementer på fire dage.

Da festivalen officielt åbnede i Musikkens Hus i aftes havde den allerede været i gang rundt om i byen fra morgenstunden, men det første egentlige højdepunkt var koncerten med sopranen Elsa Dreisig og Aalborg Symfoniorkester under ledelse af Giordano Bellincampi.

Programmet bestod af værker med småt og halvstort fra sangens verden. Et par ouverturer, en håndfuld arier og så nordiske sange. Jeg forstår ikke repertoirevalget - mere herom senere og de kommende dage.

Til gengæld forstår jeg valget af sopranen Elsa Dreisig. Hun er et enormt talent, især naturligvis i kraft af stemmen, der er fyldig og mangefacetteret og som få folder sig smukt ud i alle registre.

Dertil står hun for et meget modent og gennemtænkt udtryk. Dreisig er én af de helt store danske stjerner på tidens operahimmel. - Og Bellincampi er altid et godt bekendtskab. Han er én af de mest drevne danske dirigenter med netop opera som speciale og charmerer publikum og musikere med sin sikre stil og fine introduktioner.

Ved sådan en åbningskoncert slipper man ikke for et par taler, her ved festivalleder Peter Rønn og kulturrådmand Jes Lunde. Mere interessant var uddelingen af Aalborg Operapris og det nye initiativ "Juniorkategorien", en måske lidt vovet idé, for opera er en krævende disciplin, der fordrer nogle år på bagen og en vis musikalsk modenhed før talentet rigtigt folder sig ud.

Operaprisen gik i år til sopranen Frederikke Kampmann, der er godt i gang med en karriere både på og uden for operascenen og bl.a. hyldes for sin alsidighed. Juniorprisen gik til 18-årige Nanna Schmidt Olsen, der studerer på Vestervig Kirkemusikskole og bl.a. får prisen for sit gåpåmod og talent. Begge viste prøver på deres kunnen.

Jeg kan ikke dy mig for at citere mig selv - fra en anmeldelse i 1979, hvor jeg skrev: "Operauddrag er en uting. Man udgiver jo ikke kun hvert tredje kapitel af en roman eller udstiller kun rammerne til malerier". Jeg forstår simpelthen ikke, at en operafestival ikke indeholder én eneste hel opera. Det nærmeste man kommer er det musikdramatiske, 30 minutter lange avantgardeværk "8 Songs for a Mad King" lørdag.

Så er vi tilbage ved Aalborghallen. Da Trillingsgaard i sin tid inviterede til opera var det hele udgaver af klassiske operaer.

Det gjorde han bl.a. fordi netop Aalborghallen har en scene og et scenetårn med samme dimensioner som Gamle Scene på Det Kgl. Teater. Det er siden kun overgået af den nye opera i København - og Aalborghallen er der stadig. Hvorfor bruger man den ikke?

Se hele festivalprogrammet på: aalborgopera.dk

Foto: Nicolas Cho Meier.

Program

  • Sange af Grieg og Sibelius og fragmenter af operaer af Mozart, Bizet og Massenet
  • Medvirkende:
  • Elsa Dreisig, sopran
  • Giordano Bellincampi, dirigent
  • Aalborg Symfoniorkester
  • Frederikke Kampmann og Nanna Schmidt Olsen, sopraner og prismodtagere.

. Sopranen Elsa Dreisig.

. Sopranen Frederikke Kampmann.

. Sopranen Nanna Schmidt Olsen.

. Åbningsaften med Elsa Dreisig.
Arkiv