Bach: Six Suites for cello solo
Espansiva. Carl Nielsen works for 4 Hand Piano
Stjerner
****** (Bach) *** (Nielsen)
At nævne Bach og Carl Nielsen i samme sætning er næsten kættersk for undertegnede.
Vi er derude, hvor det handler om smag, og hvor Bach for mig er den største.og Nielsen en lille fynsk noksagt, hvis musik og omdømme lever over evne.
Nu handler denne anmeldelse mest om udførelsen, og til det kan man sige, at kunstnere ikke for alvor behøver at stå inde for musikken, men dog for deres valg af musik. På samme måde som anmelderen ikke skal så til ansvar for, hvad der udgives af musik, men dog for sit valg af hvilke udgivelser, der anmeldes.
Den største
Bach regnes for én af historiens mest betydningsfulde komponister, og blandt hans 1080 værker regnes de seks cello-suiter for noget af det ypperste i hele musiklitteraturen.
Der findes hundredvis af udgivelser med dem, og der er næppe mange cellister, som ikke jævnligt giver en suitesats som ekstranummer – de 75 minutters musik er simpelthen et must både for cellister og publikum.
Et spørgsmål er så: hvad skal man med endnu en version? Svaret er: udførelsen, fortolkningen. Et mere udførligt svar kunne være: Henrik Dam Thomsen.
Jeg har hørt den nu 50-årige musiker utallige gange.
Som solist, orkestermusiker, jazzmusiker og andet. Han har fordybelsens talent, han har engagement og seriøsitet, og allerede som 50-årig en erfaring, mange ikke får et helt liv. Naturligvis skulle han indspille Bachs suiter.
Dam Thomsen forstår ikke blot helhederne i Bachs musik, men kan også redegøre for detaljernes plads i dem. Bach er på samme tid svær og meget enkel.
Dam Thomsen så at sige tager rejsen for lytteren fra det komplicerede til det, der kommer til at fremstå som gennemsigtigt, lysende og næsten guddommeligt logisk. Nå ja, og så er hans frasering og udtryk besjælet med stor skønhed.
Nogle musikere har gennem deres lange liv indspillet flere versioner af de samme Bach-værker.
Jeg vil se frem til også at høre en Dam Thomsen-version anno 2050.
Gerne som den aktuelle optaget i landets smukkeste rum til den slags: Garnisons Kirke i København.
Indtil da vil jeg lytte til Dam Thomsens udgave igen og igen.
Og igen.
Den danske
Carl Nielsen har aldrig skrevet 4-hændig klavermusik, så titlen ”Works for 4 hand Piano” er noget af en tilsnigelse.
Der er da også tale om arrangementer af to uddrag af operaen Saul og David, den noget inferiøre ”Højby Skyttemarch” og ikke mindst den tredje symfoni, Sinfonia Espansiva.
Operamusikken og symfonien er arrangeret af Nielsen selv, medens Kristoffer Hyldig har kastet sig ud i march-arrangementet hentet fra hylden for overflødig musik.
Også her er det en smags sag, om man kan lide den slags arrangementer, der kan sammenlignes med fotografier af originale malerier, hvilket sjældent giver det rigtige indtryk af udtrykket.
Både Sandberg og Hyldig hører til eliten af danske pianister. Sandberg er anerkendt for sin meget mangfoldige karriere som pianist, pædagog, jurymedlem m.v.
Hyldig for sin meget specialiserede interesse for den franske komponist Olivier Messiaen, der bl.a. skaffede ham fem stjerner her på www.kulturen.nu sidste år.
Der er således ikke noget galt med deres tilgang til eller engagement i Nielsens musik.
Det kan være vanskeligt at afgøre, om de tilfører musikken noget nyt, når man ikke før har hørt den i arrangeret version, men alt i alt mener denne anmelder ikke, at udgivelsen gør den fynske komponist mere interessant end han er i forvejen.
Foto: Henrik Dam Thomsen, cd-booklet: Martin Hasbirk Brandt
Info
- Bach: Six Suites for cello solo, 2 cd’er
- Henrik Dam Thomsen, cello
- OUR Recordings 8.226921
- Espansiva. Carl Nielsen works for 4 Hand Piano
- Rikke Sandberg og Kristoffer Hyldig, klaverer
- OUR Recordings 8.226923
- www.ourrecordings.com