Skip to main content
Kunsthal spritten

Spritten er klar - om tre år

Alle kender Aalborgs vildeste og største kunstværk. Men ingen har set det endnu andet end som tegninger. Det kommer de nu heller ikke til de første par dage. Faktisk går der tre år, før der for alvor bliver adgang til Tomas Saracenos ”Cloud City” og den tilhørende Kunsthal Spritten.

I et års tid har Mads Damsbo været chef for kunsthallen, som altså først står færdig i 2024.

Som chefen for det hele er hans opgave lige nu ikke at arrangere udstillinger. Det er dels at stå i spidsen for byggeriet og dels at udtænke en kunstnerisk profil til stedet.

Efter et års ansættelse har Mads Damsbo deltaget i omkring 100 byggemøder. Så sådan en kunsthal bygger bestemt ikke sig selv. Meget skal planlægges, inden håndværkerne slippes løs på området.

- Vi har lagt os fast på, at profilen skal være skarp på digital kunst. Det bliver vi de første, som gør i dette her land. Jeg er ikke ekspert på området, så jeg har også travlt med selv at blive klogere på, hvad der foregår lige nu i den nærmest eksplosive udviklingen inden for teknologi, kunst og kultur, siger Mads Damsbo.

Kunstverden i vild udvikling

Det er nemlig en kunstverden i vild udvikling. I Amsterdam er udstillingsstedet Nxt netop åbnet – med fokus på den digitale kunst. Men også i Leipzig, Dortmund, Paris og Tokyo er det på vej.

- Derfor skal vi være innovative og fremsynede. Vi kunne sagtens have åbnet endnu en kunsthal med international samtidskunst. Men vi har bare mange af dem allerede.

- Noget, jeg virkelig har været nysgerrig på de seneste år, er det interaktive billede. Når man ser tilbage om måske 50 år eller bare 20 år, så vil man til den tid mene, at det er det interaktive medier, der er vores tids største kunstneriske landvinding, mener Mads Damsbo.

Spritten – den gamle spritfabrik i Aalborg – fylder 90 år til august, og det bliver fejret 12. august. Og Spritten er en institution. Bygningerne er kåret til at være blandt 25 umistelige industriminder i Danmark. Med andre ord: De gamle bygninger har nærmest ikonisk status.

Og hvis bygningerne gennem mange år har været et kendemærke for byen, så bliver det et vartegn, den dag Cloud City står klar.Gigantisk foyer

Kunsthal Spritten bliver på 3000 kvadratmeter. Det første, der møder publikum, er foyeren – i fem etagers højde. Foyeren bliver udstyret med balkoner.

Ifølge Mads Damsbo er der ufatteligt mange kubikmeter – som nærmest kalder på, at der bliver installeret nogle faste værker. Mens der bliver skiftende udstillinger i resten af huset.

Disse udstillinger skal skabes ud fra et meget højt ambitionsniveau. Der er dog ikke lavet aftaler om, hvem der skal udstille. I hvert fald ikke endnu. Men en flot og velproduceret udstilling tager omkring to år at producere.

Det må gerne være verdensnavne, der kommer til at præge plakaten. Også selv om det er verdensnavne, der måske ikke er kendte i Danmark. Man kan nemlig sagtens være et stort navn i Tokyo, uden mange i Aalborg har hørt om vedkommende.

- Men min erfaring med verdensnavne har også været, at jeg har stået med et absolut verdensnavn til en fernisering i København, og så har der stået 50 mennesker og drukket et glas hvidvin, mens de har sagt: Hvem fanden er det. 

- Og tre måneder senere har vi så stået med tre nyuddannede fra Kunstakademiet i København, og så har der stået 700 mennesker, fordi de forvejen kender hele byen.

- Men det, der er vigtigt for mig, er at kvaliteten bliver afsindig høj, i det vi laver. At vi skaber virkeligt flotte udstillinger.

- Jeg har prøvet at lave udstillinger, der koster fra 40.000 kroner og op til fem millioner.  Og der er forskel på produktionsniveau.

- Der er forskel på om man har 140 skærme med lydinstallationer, headset og ting, du kan prøve, eller om det hele er sat op med fem ruller gaffertape, lidt maling og lidt stof.  Alle kan se forskel.

Det yngre publikum

Det er også en ambition at kunne tiltrække et yngre publikum. Aalborg er jo en studieby. Tillige er de unge mennesker væsentligt mere fortrolige med de digitale muligheder og betragter dem med selvfølgelighed, mens mere modne mennesker ofte lige skal overveje, hvordan man får det der digitale halløjsa til at fungere.

Kunsthallen er sikret en bevilling på fem millioner kroner årligt fra Aalborg Kommune, når den er i drift. Det skal så suppleres med ansøgninger hos Kunstfonden og andre fonde.

Selv byggeriet og Cloud City-installationen er sikret økonomisk. Til det formål er der indsamlet omkring 200 millioner kroner. Primus motor i den proces har været Martin Nielsen, der er i gang med at omdanne spritgrunden til en helt ny bydel. Altså en bydel med en integreret kunsthal.

Arkiv