Hver morgen ved 7-tiden står jeg op, og som noget af det første slår jeg P4 Nordjylland til, mens der bliver lavet kaffe og dækket morgenbord. De nordjyske opdateringer hører til, mens dagen og jeg får øjne.
Men musikken – hvorfor i al verden skal jeg for 17-ende gang høre Bono fra U2 synge, ”but I still haven’t found, what I’m looking for”?
Da coronakrisen brød ud blev statsradiofonien, tv, DR med flere opfordret til at spille dansk musik for at støtte vore musikere. Som jo ikke er omfattet af nogen hjælpepakker eller kan gå på dagpenge. Og derfor var meget svært ramt økonomisk.
Så i stedet for U2, kunne vi så ikke få noget nordjysk musik i morgenfladen. Vi har jo masser af gode nordjyske musikere, der kunne få koda-penge, hvis deres musik også blev spillet i God Morgen Nordjylland.
Musikere med nordjyske rødder, som ofte skriver, synger og spiller om netop Nordjyllland. Så i stedet for den endeløse amerikanske/engelske mainstream-båndsløfe kunne vi høre …
Mikael K (se øverst), Laura Mo, Allan Olsen, The Blue Van, Annika Aakjær, Niels Hausgaard, Tone (Sofie Nielsen), De Gyldne Løver, og jazz – bassisten Kenneth Dahl Knudsen, saxofonist Jakob ”Matchbrother” Mygind, guitarist Casper Hejlesen - og der er også Ginne Marker, Organic 3, Margrethe Grarup …
Playlister – eller afspilningslister – gør det nemt for radioværter at koncentrere sig om interview, småsnak og tage sig af nødvendige opdateringer. Musikken, som oftest pop og rock med dominans af udenlandske navne, kører i sløjfe. Numrene bliver tilfældigt plukket ud og spillet.
En undersøgelse af P3's officielle spillelister fra 2011 til 2014 viste, at radiokanalen i 2011 havde plads til 3700 danske og udenlandske kunstnere. I 2014 var tallet skrumpet til 1612. Langt over en halvering.
Det vakte kritik. Blandt andet satte Dansk Musikerforbund spørgsmålstegn ved, om DR levede op til sin public service forpligtigelse om at spille dansk. Når bredden blev svigtet, og en håndfuld mainstreamkunstnere favoriseret.
Senest har musikeren Martin Blom Hansen i Politiken (17. december) i et læserindlæg slået et slag for at DR giver mere plads til folk, blues, world og country på de radiokanaler, som vi selv betaler for.
Streamingtjenesten Spotify opererer ud fra skip-rates, hvilket betyder, at sange der ofte bliver sprunget over, bliver placeret i kategorien ”dårlig” i Spotifys anbefalingssystem. Der skal ske noget hurtigt i en sang, hvis man skal fastholde lytteren i mindst tyve sekunder. Denne kommercielle tilgang til musikproduktion betyder , at musikken i toppen bliver ensrettet glat.
Streamingtjenestens algoritmer får afgørende betydning for om, en kunstner får en bæredygtig karriere, eller om vedkommende ender på fattigdomsbunden.
Musiktjenesterne favoriserer dem, som allerede har godt fat. En undersøgelse viser at en procent – gentager en procent – af de musikere, som lå i top stod for over 80 procent af det samlede antal stream.
Det er heller ikke godt for det, vi kan kalde vækstlaget. De unge musikere, det eksperimenterende lag, dem, der står og øver i farmors kælder og skaber det nye og det anderledes.
Der bygger på det, som kom før, men tager det i en ny retning. Som så pludselig kan hedde bebop, hiphop, punk eller techo. Hvis al musik skal reduceres til to – tre minutters skabelonmusik bliver det godt nok en fattig verden, vi kommer til at leve i. Du kan blive helt hængeøret ved tanken.
For vi hører jo ikke blot mainstream kalkuleret pop. Rytmisk musik er så meget mere og alt efter, hvad stemning du er i, kan den byde ind med tenorsaxofonisten Ben Wester, der kan spille ballader, så du glemmer tid og sted, nyrockens Patti Smith kan synge ”April Fool”, så du genopliver forelskelsens rus, og gode gamle Chuck Berry kan rocke dig i dansehumør med ”Johnny B. Goode.”
Så kære P4 Nordjylland – slå et slag for den nordjyske musik og hvis I ikke kan slippe for de fastlagte, fantasiløse playlister, så inviter de nordjyske musikere indenfor i studiet og hør, hvordan de overlever økonomisk midt i en jobløs coronatid.
Som tak kunne de give et nummer eller to live direkte i radioen. Så må Bono vente til det bliver hans tur! For vi andre har fundet, hvad "we were looking for"