Skip to main content
Tegneserie

Tegnet perle fra tiden med 007 og Egon Olsen

Forlaget Eudor har netop udgivet tredje bind af Werner Wejp-Olsens eventyr om Peter og hunden Perle. Der er noget fantastisk ukompliceret over hele konceptet med Peter og Perle.

Verden er tydeligt opdelt, og inspirationen fra litterære og populære værker er klokkeklar. I en verden med diversitet og regnbuefarver fremstår Wejp-Olsens små actionstriber måske unødvendigt sort/hvide, og for forudsigelige. Men gør det noget?

Der er ikke så meget at komme efter for den smarte og postmoderne læser, sådan som semiotikeren Umberto Eco beskriver det. Men netop deri er der en værdi.

Hvis verden er kompliceret og kaotisk, så kalder offentligheden og læserne på noget forudsigeligt og noget stabilt. Sådan beskriver Eco i hvert fald sin tilgang til tegneserier.

I en verden der - i hvert fald for en rum tid - fremstår som forudsigelig og ordnet, kalder offentligheden og læserne på noget ekstremt og kaotisk. Her er det ikke urimeligt at kalde Peter og Perle en anakronisme.

Men for tegneserieelskere både før og efter boomergenerationen er den danske version af Tintin og Terry et kærkomment gensyn.

Peter og Perle bliver i dette tredje bind fra Forlaget Eudor kastet ud i kampe med havuhyrer, små mysterier om ny teknologi (luftbilen), og et par detektiv historier med den navnkundige Dick Danger, som den opdagende ordenshåndhæver.

Peter og Perle bliver også kastet ind i et par klassikere: Skatteøen og David Crockett. Men mest af alt møder Peter og Perle Natman som til forveksling, men uden at udfordre ophavsrettigheder minder om en anden noget mere velkendt og dramatisk superhelt. Gæt selv hvem.

Der er mange små finurlige detaljer for tegneseriekendere. F.eks. er den første frame i hver enkelt historie næsten uden undtagelse billedet af Peter og Perle på vej. Dette motiv kender vi fra Hergé Tintin-eventyr.

Men faktisk er det også sådan, at den svenske tegneserieskaber Jan Lööf starter sine historie om Felix. Dette lille træk videreførte Wejp-Olsen, da han i 1972 overtog Felix-serien.

For dansk tegneseriehistorie er udgivelsen af Werner Wejp-Olsens striber med og om Peter og Perle vigtig. Rigtigt mange tegneserier udkom aldrig som samlede værker eller hæfter tilbage i 1970erne og 1980erne.

Derfor er det særdels velkomment og helt i tidens ånd, at få samlet de ugentlige striber i dags- og ugepressen. Det samme har forlaget desAHJn gjort med den amerikanske tegneserieskaber KReigh Collins’ striber i ugebladet Hjemmet om den brave ridder Kevin.

Det er meget sandsynligt, at dagens børn og unge ikke vil vælge at interagere - som det hedder - Peter og Perle. Men i venteværelser ved læger, frisører og selvfølgelig på hospitaler vil samlingen af Peter og Perles bedrifter helt sikkert gøre ventetiden kortere og mindre stressende. For Peter og Perle er i den grad et besøg ind i en verden uden TikTok og andre flimrende billeder.

Tegneserie

  • Werner Wejp-Olsen:
  • ”Peter og Perle Samlebind 3: Skatteøen”
  • 196 sider, softcover m/flaps, 249 kr., Forlaget Eudor.
Arkiv