Lørdag åbnede Ordkraft årgang 2021 – en hurtig pop-up festival på en enkelt dag, 18. september, mens vi glæder os til det fulde program i 2022.
Åbningen blev markeret med en videohilsen fra kulturminister Ane Halsbo-Jørgensen, der glædede sig over, at vi nu igen kan mødes og være fælles om litteraturen.
Samtidig fik hun sendt og indføjet en hilsen til Brønderslev forfatterskole. Aalborgs borgmester Thomas Kastrup Larsen tog udgangspunkt i den samme glæde og fejrede samtidig navngivningen af Jakob Ejersbos Plads med et velvalgte uddrag fra hans bøger.
Efterfulgt af uddelingen året Ordkraft-pris til multikunstner Jakob Ørum aka Johnny Hefty – det hele styret kompetent af den nye formand for Ordkraft, Per Lyngby.
Deres udsendte nåede kun de første hilsner, men måtte skynde sig videre for at nå det første ”medley” – ”Himmel eller helvede – i karatænens tid”.
Sådan et medley består af fire indslag afviklet på to timer – grupperet omkring et emne. På genertorscenen var det Jørgen Dissing Nørgaard, som havde kurateret medleyet. En ny formidlingsform, der skulle forøge publikums udbytte og samtidig give tilrettelæggerne større frihed.
Under titlen ”Himmel eller helvede – i karantænens tidsalder” mødte vi så forfatter Harald Voetmann, religionsforsker Jeppe Sinding Jensen, tre kvindelige asylsøgere fra asylcenteret Jelling sammen med deres kontaktperson og endelig forfatter Adda Djørup.
Flere facetter af menneskelivet mellem himmel og helvede blev præsenteret. De krasse modsætninger, yderpunkterne i dette liv og det evige, metafysik, virkelighed, tvingende orden og eksploderende følelser.
En rutchetur i eksistensen.
Harald Voetmann læste fra sin roman ”Syner og fristelser” (2015). I bogens handling møder vi en munk fra den tidlige middelalder, hvis mærkeligt upersonlige erindringer gengiver visioner og længsler i hans sind,
I en lige så velformet som makaber stil lader synerne os se et glimt af både himmel og helvede. I himlen zoomer teksten ind på den have, hvor alle helgener, der er døde ved halshugning, opholder sig med hovedet under armen.
De spiller bold med hovederne – både deres egne og andres. Men i Helvede, derimod, væver man af alle de endnu levende synderes frilagte tarme en enorm billedvæg af alverdens ulykker.
Religionsforsker Jeppe Sinding Jensen byggede videre på dette oplæg ved at præsentere et helt moderne syn på religion:
Religion er fiktion, og det, vi i forskellige kulturer kalder ”naturligt” er netop ikke naturligt, men kulturligt. Ingen af os har været i himlen eller i helvede, det er blot forestillinger.
Så rykkede vi ind på asylcentret Jelling og mødte her tre aldeles ikke forestillede liv i venteværelset til vort velfærdssamfund. Tre uafrystelige skæbner på jagt efter opmærksomhed og forståelse.
En tak til det danske politi og mange hjælpsomme mennesker, men også kedsomhed, vrede over det uendelige bureaukrati og besværet med at blive forstået. De usammenlignelige behov. Er det bedre at flygte fra krig end fra forfølgelse for at være den, man er?
Her var empowerment i centrum.
Endelig rundede forfatter Adda Djørup af i samtale om sin bog ”Bulgakovs kat” (2020). En slags moderne fabel, lyder det til, om at finde balancen mellem orden og fornuft på den ene side. Og på den anden de livgivende, ukontrollerbare følelelser.
Lyst og drift i kattens skikkelse er vejen ud for hovedpersonens klaustrofobiske nødvendigheder.
Til sidst fik Djørup også luftet sin uvilje mod statsminister Mette Frederiksens opfattelse af, at det er misforståelse at det at arbejde skal være sjovt.
Alle ved, at lysten driver værket, og at motivation og glæde forøger produktiviteten, Så Djørup udnævnte statsministerens udtalelse til at være det dummeste, hun havde hørt i år.
Sådan blev modsætninger ridset op.
Samfundstoppens fejring af fællesskabet står på en bund af rædsel, rodløshed og uforløste længsler. Måske ikke helt himmel og helvede, men modsætningsfyldt – det er det!
Foto: Peter Søholm