TEATER
”Tvind the Musical”
At gøre historien om Tvind-imperiet til en musical rummer stor humor. For er det noget, Tvind ikke er, så er det en musical. Vi har jo efterhånden lært, at Tvind er en røverkule, et svindel-imperium, en rædsom sekt og hvad ved jeg. Altså ikke just det stof, en god musical formes af.
Derfor er det både overraskende og underholdende, at historien nu spilles som en musical. Det giver også god mening, for der er mange sange, der er med til at understrege tidsånden.
Forestillingen starter i 1972. Alt er fryd og gammen. Folkene bag Tvind ønsker at forandre verden – gøre den til en bedre sted. Ikke blot for usikre unge, der er sprunget på datidens solidaritetsvogn, men også for folk i den tredje verden. Folk der i århundreder er blevet undertrykt af Vesten og ofre for deres krige. Så jo: Der er grobund for, at unge mennesker kaster sig ud i Tvind-eksperimentet. For verden kan helt klart skrues sammen på en bedre måde.
Det startede med seminarium og vindmølle
Der i 1972 mødes forestillingens skuespillere så. De knokler med at bygge et seminarium og sidenhen en vindmølle. Idealismen er stor. Mistroen er mikroskopisk.
Men der tilbage i 1972 troede Amdi Petersen sikkert også selv på sine ord. Det gør han næppe i dag, hvor han sidder i sit luksus-eksil i formentlig Mexico og gør alt det dekadente, han engang kæmpede imod.
Fortællingen om Tvind er også fortællingen om Den gule Spand.
Den gule Spand blev brugt til at indsamle penge. Når lærere blev sendt ud for at undervise efter endt uddannelse, så gav de hele lønnen til Den gule Spand. Til fællesskabet. De troede, de gav pengene til en bedre verden. Men pengene endte i stedet i et globalt forretnings-imperium med Amdi Petersen inde i midten af edderkoppespindet.
Opbygning og klaustrofobi
I første akt er vi vidner til opbygningen. Og vi møder klaustrofobien og forfølgelsesvanviddet. I anden akt er der fokus på tvivlen. Selv folk helt tæt på Amdi Petersen kan lugte, at der er noget galt. Men ved hjælp af hjernevask, repressalier, gruppepres og frygt udebliver enhver kritik endsige ethvert oprør mod despoten.
Historien er set med kritiske briller, og Tvind-folk vil givetvis hade denne forestilling. Men alle os andre, der har stået uden for, tror på historien. Selvfølgelig er det teater. Det er digt. Men der er mere end et gran salt i denne udlægning af begivenhederne. Det er tæt på sandheden.
Andreas Garfield skrev stykket tilbage i 2017, og nu er det sendt på turne igen. Det er fint, for historien holder. Og den er faktisk god at blive klog af, fordi den så legende let beskriver manipulationen. Vi forstår, hvordan enkle ord og fordrejninger kan tyrannisere folk på plads. Det er forestillingens helt store styrke.
Kan tåle at blive genfortalt
Historien er dog også så basalt spændende, at den sagtens kan tåle at blive genfortalt. Det er efterhånden en del år siden, at Tvind var forsidestof i aviserne. Men i midten af 90’erne fyldte Tvind meget. Det gjorde Tvind også under retssagen mod Tvind-topfolkene i starten af dette århundrede.
”Tvind the Musical” er glimrende ensembleteater. Ikke blot fordi alle i ensemblet er lige vigtige, men også fordi samspillet mellem de fem skuespillere er så tæt. Det er ganske virtuost at opleve stykkets mange sceneskift – altså hvor fortællingen skifter fra et spor til det næste. Det er nogle meget elegante overgange.
Sangene er meget varierende i kvalitet. Nogle gange lykkes det at lave fornemme, flerstemmige vokal-arrangementer. Andre gange lyder det næsten som stadion-sang. Men der bliver generelt sunget ganske godt.
Knivskarp replikkunst
Man kan ikke fremhæve én skuespiller, for hele holdet er i sync. Replikkerne afleveres knivskarpt, og høres lige så skarpt.
Så se endelig ”Tvind the Musical”. Historien er vigtig for vores samtid – ja for de seneste 50 års historieopfattelse. Så det er også et stykke, man kan blive klogere af.
Samt naturligvis underholdt.
Max Melgaard
Andreas Garfield: ”Tvind the Musical”
Instruktør: Jens Svane Boutrup
Medvirkende: Signe Mannov, Pelle Koppel, Linnea Voss, Sune Kofoed og Margit Watt-Boolsen
Musikalske arrangementer: Sune Skuldbøl Vrå
Teater Nordkraft tirsdag 3. november. Opføres også 4. og 5. november