Skip to main content
Teater

Munter og komisk

Teater - ”Sugar”

- Hvad skal vi med sådan en gammel sag, tænkte anmelderen indvendig, inden han slog sig ned på femte række, plads 12.

Men nej. Aalborg Teaters nyeste musicalbud ”Sugar” er en både munter, farverig og gennemmusikalsk ”genindspilning” af Billy Wilders sort-hvide film ”Some Like It Hot” (1959).

Du ved den med datidens uimodståeligt kurvede sexsymbol Marilyn Monroe overfor Tony Curtis og Jack Lemmon, som to arbejdsløse jazzmusikere på flugt fra en gangsterbande. Derfor må de to forklæde sig i dametøj for at blive medlemmer af et jazzet kvindeorkester. Filmen blev en succes. Charmerende og ganske usædvanlig dengang med dameklædte mænd i et dengang officielt - som det hed dengang - bøsse-forskrækket USA.

Lige fra åbningsscenen med de ladt, sensuelle kvinder som indtager jazzbulen under myndig dirigentstoksledelse af Sweet Sue – i form af en veloplagt, militærdomptør i skikkelse af Marie Knudsen Fogh – er vi i trygge hænder, mens historien får lov til at folde sig ud.

Tempoet er højt, musikken saftkraftig New Orleans og danseoptrinene veludførte og præcise.

Scenografien med den katedrallignende bikuberunding, der bliver brugt både som klub, tog, hotel og lystyacht er et genialt påfund. Vi ser på en gang det hele og alligevel er noget også skjult for de andre medvirkende på scenen, når mere fortrolige stunder får plads.

Læg hertil rullebåndet, der bliver brugt til fjernelse af rekvisitter, men også til at transportere skuespillerne ud og ind. Eller lade en kommenterende note i form af en aktør med flamingohoveder på hænderne fortælle, at nu er vi endt i Miami, hvor hovedparten af stykkets handling udspiller sig.

Her er nogle rent ud forrygende dansenumre, især de forfølgende gangstere imponerer med rent ud ekvilibristisk energi.

Første akts knap fem kvarter går med at etablere historien, få forviklingshistoriens mange tråde lagt til rette. Hist og pist var det som om balancen mellem de mange dansenumre og handlingens dialog var lidt skæv. Men lystigt gik det for sig – og igen og igen fik det komiske lov til at punktere og prikke hul i ”alvoren”.

I rollen som Sugar er Karla Rosendahl et både kælent og småberuset let snøvlende bekendtskab – sangmæssigt folder hun sig først for alvor ud i anden akts Monroe-medley med bl.a. ”My Heart Belongs To Daddy” og ”Diamonds Are A Girl's Best Friend”.

Overfor hende spiller Nikolaj Bjørn-Andersen og Albert Stein Ankerstjerne henholdsvis saxofonisten Joe/Josephine og kontrabassist Jerry/Daphne. Det er glimrende gjort, tilpas kælent sødt, der danner en fin kontrast til de to herres umiskendelige mandlige udstråling.

At se den tatoverede og brysthårsbeklædte Ankerstjerne prøve at holde igen, når Sugar opsøger ham på hotelværelset og snor sig forførisk omkring ham, er lattervækkende godt forløst.

I anden akt efter pausen får forviklingskomedien et godt ryk – både komisk men også i replikkunsten, der her får mere plads. Bid mærke i åbningsscenen med Sugar og Nikolaj Bjørn-Andersen nu marineblå forklædt som millionær med egen yacht. Replikker falder skarpt og godt timet og det anstrøg af altmodisch tantepjantethed, der glimtvis kunne skæmme første akt, er nu væk.

Der kommer en fin balance i spillet mellem det alvorlige – hvorfor skulle en stærkt tatoveret mand udklædt som kvinde i størrelse 52 ikke kunne blive dybt forelsket, når hun/han bliver bestormet af millionæren Osgood?

Sidstnævnte rolle spillet af Steffen Berenthz Eriksen i rent ud forrygende og betagende form. På en gang urkomisk banal i sin selvopfattelse og samtidig raffineret overbevisende, da han bliver ramt af Amors pil og vil giftes med størrelse 52.

Musicalen ”Sugar” er fuld af elegante platheder, sensuelle danseoptrin, veloplagt og underholdende skuespil, forløst i en fornem balance mellem komik og alvor – også i ensemblespillet. Stykkets undersøgelse af kønsidentitet har fået en gevaldig og befriende opdatering i denne elegant-præcise udgave.

Foto: Allan Toft

”Sugar”, Aalborg Teater, premiere, onsdag aften, 4. maj.

Spilleperiode :4. maj – 4. Juni – hverdag kl. 19.30, lørdag kl. 16. Varighed ca. to og en halv time.

  • ”Sugar”
  • Iscenesættelse: Mia Lipschitz
  • Scenografi og kostumer: Camilla Bjørnvad
  • Kapelmester: Niels Søren Hansen
  • Koreograf: Anja Gaardbo.
  • Dramaturg: Kjersti Hustved
  • Orkester: Stephanie Dyer, trombone, tuba, Kerto Aer, bas, Anna Roemer, banjo, elguitar, Kaoru Obayashi Hust, trommer, Leoni Freudenberger, alt-tenorsax, klarinet, Rebecca Toft, trompet, Niels Søren Hansen, klaver.

.

.

.
Arkiv