Aalborg Teater inviterer lørdag aften til gratis livestream, nemlig premiere på Peter Handkes ”De skønne dage i Aranjuez” – direkte fra teatrets Lille Scene.
Efter streaming-debuten med ”Tine”, som samlede 13.000 og kun dykkede ned til ca. 7.000 midt under forestillingen på grund af håndboldkamp, fortsætter teatret med en ny gratis online premiere – lørdag 30. januar kl. 19.
- Streaming giver os mulighed for at holde premiere midt i en coronanedlukningstid, og den første var en langt større succes, end vi havde regnet med, siger chefdramaturg Jens Christian Lauenstein Led.
Så teatret vil forsætte ud af det spor efter at have fået penge fra både Region Nordjylland og diverse fonde. Eller rettere to spor – premierestreaming og mindre forestillinger, hvor vil blive arbejdet med de tekniske muligheder, bl.a. publikumsdeltagelse.
Forestillingen ”Tine” blev optaget med tre kameraer, og det var produktionsselskabet ”Point of No Return” som stod bag. En del af streamingpublikummet har efterfølgende efterlyst nærbilleder – altså muligheden for at komme helt tæt på skuespillerne på scenen.
- Udtrykket kan blive meget stærkt – næsten for meget, hvis du zoomer helt tæt på. Det oplever skuespillere ofte, når de første gang skal filme. At de er nødt til at skrue ned for udtrykket, siger chefdramaturg Jens Christian Lauenstein Led.
I forbindelse med streamingen første gang af ”Tine” blev der lavet gennemindspilning og prøveoptagelse, der efterfølgende gav anledning til diskussion mellem instruktør og skuespillere – var klipning, zoom og lyd optimal? Blev stykket forløst, sådan som det skulle?
- Du kan sige at der er to muligheder – du kan streame live, så det bliver her og nu oplevelse og arbejde på at give tilskuerne en oplevelse af, at de sidder i en teatersal. Eller du kan arbejde som du går med film – redigere, optage om, klippe.
Når du selv rent faktisk sidder i teatersalen, vil du ofte ubevidst skifte mellem at have fokus på en enkelt eller flere skuespillere. For derefter at zoome ud og tage det store overblik – hvad foregår der på scenen.
- Vi er ikke færdige med at undersøge og lege med streamingteknikkens tekniske muligheder, men først og fremmest ser vi det som et supplement til det rigtige teater.
- Det er som hvis du hører et symfoniorkester siddende i en koncertsal – oplevelsen kan aldrig erstattes af streaming.
Men den åbner også op for nye muligheder – folk som bor langt væk geografisk kan komme i teatret. Fysisk handicappede kan se med hjemmefra. Og bryder du bare ikke om at være sammen med mange – ja, så kan du se teater derhjemme i stuen.
- Men vi arbejder og satser på at give publikum en oplevelse, så tæt på … altså som hvis de rent faktisk sad i teatret. Og vil løbende undersøge, hvordan vi kan bruge de digitale muligheder for at nå det mål.
- Og samtidig eksperimentere videre. Vi vil også se om vi kan streame vores børneforestilling "Pinocchio"
Og så til handlingen i den aktuelle forestilling. I skuespillet ”De skønne dage i Aranjuez” møder vi to mennesker. De sidder på en varm sommerdag i en paradisisk have. En mand og en kvinde. De to har en fælles historie og en fælles fortid, men deres liv har formet sig på vidt forskellig vis, nu mødes de igen.
Hun har levet et stærkt og intenst liv – et liv med mange mænd. Hun har levet et liv, der har brudt med normerne, mens manden kun har levet sit liv gennem andre menneskers historier. De taler om kærlighed, om livet, om længsler, om friheden, om forholdet mellem mænd og kvinder.
På overfladen er alt smukt, men under overfladen lurer smertefulde temaer som kvindefrigørelse og forholdet mellem de to køn.
Vil de to mennesker finde hinanden, og vil de finde kærligheden eller findes der som manden siger: -Ingen lykkelig kærlighed. Man har allerede på forhånd mistet det, man elsker.
Den prisvindende forfatter Peter Handke modtog i 2019 Nobelprisen i litteratur, og i skuespillet her spiller han konsekvent de to køn, mand og kvinde, ud imod hinanden.
I skuespillet er det Manden og Kvinden, der sættes i spil. De er placeret i en have, og det er ikke tilfældigt, at der er et æble med…
Manden og kvinden vil gerne tilbage til deres tilværelse, som den var før syndefaldet. Til tiden før mennesket lærte at kende forskel på godt og ondt. Og til tiden før Kvinden af Gud blev dømt til at underlægge sig Manden.
Er det muligt at komme tættere på sådan en tilstand? Det forsøger Handke at give et svar på.
Streaming
- Premieren livestreames lørdag 30. januar, på AAT Stream.
- Optakt fra kl. 18.40, forestillingen starter kl. 19:00
- Varighed: 1½ time. Der er ingen pause, og det er ikke muligt at se forestillingen efter streamingen.
- AAT Stream er Aalborg Teaters nye digitale scene
Herfra vil du fremover kunne streame ny digital scenekunst og udvalgte forestillinger. - Du kan læse anmeldelse af forestillingen her på siden efter klokken 22 lørdag aften.