”Jeg synes, det var så rørende, at jeg fik tårer i øjnene op til flere gange” (Vigdis 19 år)
En ny rapport ”Online scenekunst og nye publikumsmøder” viser, at publikum havde stor fornøjelse af at se de 93-online teaterforestillinger, der blev vist under coronanedlukningen fra marts til august.
Blandt de 93 digitalt streamede forestillinger har rapporten nærmere undersøgt ”Safe Space”, Teater V, ”Coronamonologerne”, Teater Republique og nordjyske Teater Nordkrafts ”Dig og mig ved daggry”.
- Undersøgelsen viser, at publikum er ret begejstrede for online scenekunst. De finder fortællingerne både gribende, troværdige og rørende. Flere ser også noget eksklusivt over formatet, når de får lov at komme så tæt på skuespillerne. Så her er virkelig et spændende publikumspotentiale at udforske, hvis teatrene har mod på det, siger projektleder Rie Hammer, ”Online scenekunst og nye publikumsmøder”.
Teater Nordkrafts streamingudgave af ”Dig og mig ved daggry” blev lavet på fire dage. Og vist først i maj måned. Skrabet teater med fire skuespillere, der tog sig af alle roller, og kameraet var helt tæt på, så udtrykket blev intimt og nøgent. Streamet på Zoom, med publikum inddraget, rørte og bevægede det – ganske anderledes, men også overbevisende. Herunder fotos fra teaterforestillingen, Foto: Louise Dybbro.
Undersøgelsens formål var at fremskaffe ny viden om publikums online scenekunstoplevelse. Samt undersøge de potentialer og muligheder, de nye online formater giver i forhold til at møde publikum.
Selvom publikum roste de digitale forestillinger, så var de også enige om, at man ikke kan sammenlige en digital scenekunstoplevelse med det at gå i teatret. Det er altså ikke et ”enten eller”, men et ”både og”. Som en deltager sagde:
”Selvom det kan være praktisk at se en forestilling derhjemme, så er oplevelsen alligevel ikke sammenlignelig.”
Rapporten viser, at der er masser af potentiale i online-forestillinger, og at publikums digitale erfaringer og færdigheder er rammesættende for deres oplevelse. Derfor kan det sikkert betale sig kunstnerisk at have målgruppen med fra starten, hvis man vil udvikle online scenekunst.
- Jeg blev overrasket over, hvor meget teatrene har kunnet gøre trods det enorme tidspres, de var under. Flere kastede sig ud i kreative eksperimenter, og der er kommet nogle rigtig interessante erkendelser ud af det. Publikum har været sultne efter kulturoplevelser, og har taget imod det nye med stor nysgerrighed og engagement, siger lektor Susana Tosca, Institut for Kommunikation og Humanistisk videnskab, RUC.
Sidst men ikke mindst peger undersøgelsen på, at publikum ser liveelementet som særegent og definerende for teateroplevelsen – om den så er online eller i en teatersal. Det er derfor tankevækkende, at 81% af de onlinescenekunstoplevelser, der blev præsenteret i perioden fra marts – august, var optagelser af tidligere forestillinger.
- Teatret bliver traditionelt defineret som et møde mellem scene og sal. Mødet bliver anderledes udfordret, når scenekunsten går online. Men for publikum er det stadig er et afgørende møde, som adskiller scenekunst fra filmmediet. Den afgørende erkendelse kan teatrene arbejde videre med, når der skal produceres nye digitale og onlinescenekunstformater, siger Lene Struck-Madsen, projektleder, Applaus.
Fakta
- Undersøgelsen ”Online Scenekunst og nye Publikumsmøder” er skabt i samarbejde mellem parterne ISCENE.dk, Applaus og Roskilde Universitet.
- Første gang fremlagt på Egnsteaterkonferencen 7. december. Den færdige rapport blev udgivet i dag, tirsdag d. 15. december.
- Projektet er støttet af Augustinus Fonden som en del af initiativet "Sammen om kunsten".