Skip to main content
Tragedie

Coronaramt Romeo og Julie trodser pandemien

Det er 405 år siden, at Shakespeare skrev ”Romeo og Julie”. Og om 405 år spilles teaterstykket stadig – hvis Jorden findes til den tid. Der har været millioner af opførelser af stykket. Og der er næppe to, der ligner hinanden.

Nu får stykket premiere på Vendsyssel Teater søndag. Og også her er der pillet, rodet og regeret med den gamle forestilling. Der er for eksempel lavet helt ny musik af Benjamin Koppel. Mere om det senere.

Man plejer jo ikke at afsløre slutningen på en film eller et teaterstykke. Men med ”Romeo og Julie” er det sådan, at det kun er børn og enfoldige sjæle, der ikke ved, hvordan denne tragedie ender. Her vil vi derfor ikke pakke noget ind. Så her får du historien om dramaet – genfortalt af instruktøren Rune David Grue:

- ”Romeo og Julie” er historien om en umulig kærlighed. To unge mennesker fra hver sin familie i Verona forelsker sig. De kommer fra et par rige overklassefamilier, som har været i totterne på hinanden så længe nogen kan huske, og ingen kan  huske hvorfor. Men de er blodigt uvenner, siger han.

- Stykket skildrer deres kamp for deres kærlighed, som ender tragisk, fortæller Rune David Grue.

Så fik vi vist det hele med.

Ingen nisser lige her

Når vi kigger ud over det danske teaterlandskab, ja så bliver der spillet op til jul. Teatrene er fyldt med jul og nissser og grin og farce samt masser af andet, der skal sætte humøret i vejret. Men lige der adskiller Vendsyssel Teater sig. Der er ikke meget jul over Romeo og kæresten.

- Jeg ser det ikke som en juleforestilling. Jeg ser det som en forestilling, der tilfældigvis bliver spillet op til jul, siger instruktøren og fortsætter:

- Men Romeo og Julie er faktisk et langt stykke hen ad vejen en komedie. Der er utroligt mange sjove figurer, utroligt mange sjove situationer. Når man arbejder med det, kan man faktisk nogle gange glemme, at det udvikler sig til at blive en tragedie. Det er skønt skrevet af Shakespeare.

- Hele første afdeling består næsten udelukkende af komediescener. Og scener der skildrer denne sprudlende, unge forelskelse.  Men så begynder mørket at snige sig ind i fortællingen, da Romeo ved et uheld kommer til at slå en fra den anden familie ihjel.  Derfra begynder det at gå ned ad bakke. Så vi har grinet meget til prøverne. Ikke af nisser, men af stykket, fordi Shakespeare skriver så utroligt sjovt og finder på sådan nogle skægge figurer, mener Rune David Grue.

Ny musik af Benjamin Koppel

Tusindvis af instruktører har arbejdet med forestillingen gennem snart et halvt årtusind. De har grebet det an på forskellige måder, for selv om man har et manuskript, så har man jo også meninger om, hvordan man får det bedste ud af det.

Lige der er Vendsyssel Teater gået nye veje:

- Først og fremmest har vi tilført ny musik af Benjamin Koppel. Molly Koppel medvirker i forestillingen. Hun er sangerinde, og hun synger 12 sange i løbet af forestillingen. Benjamin Koppel har skrevet Shakespeares ord om til disse sange. Altså han har brugt tekst fra stykket.

- Sangene er en del af fortællingen. Det er noget, der bringer fortællingen videre. Vi har nogle gange taget nogle af karakterernes replikker og lagt dem i munden på sangerinden i stedet for.

- For eksempel: Første gang Romeo ser Julie har han en fantastisk monolog om det. Den synger Molly Koppel så i stedet. Så mange steder har vi taget tekst fra figurerne og lagt over til sangerinden. Nogle gange er det hende, der fortæller. Andre gange er hendes sange et ekko af noget, der er sagt. Eller det kan være et forvarsel. Og nogle gange fletter det hele sig sammen, så sunget tekst og spillet tekst går op i en højere enhed. Så vi har virkelig eksperimenteret med at sætte Shakespeares ord i toner, siger Rune David Grue.

”Romeo og Julie” er en meget musikalsk forestilling, og Benjamin Koppel har også skrevet den øvrige musik til stykket.

Det er ikke uvant for Shakespeare at bruge musik, så instruktøren mener, at den gamle forfatter ganske givet ville have sat pris også på denne udgave af hans udødelige drama.

Vulgær, sjofel, plat, fjollet og højdramatisk

- Han arbejder i forvejen med en vekselvirkning mellem det poetiske, det vulgære og sjofle og platte det højdramatiske og det fjollede. Og nogle gange også det musikalske. Så det passer meget godt til den meget varierede måde, han skriver på.

I det hele taget er produktionen af et teaterstykke jo at træffe en masse valg. Hvordan tolker man scenerne? Hvordan oplever man figurerne? Rune David Grue har også overvejet grundigt, hvad ”Romeo og Julie går ud på:

- Et vigtigt element i vores forestilling er at vise, at det i høj grad handler om forhastede beslutninger.

- Der er en scene, hvor præsten Lorenzo siger: ”Den der løber snubler let”. Det er lige som blevet et motto for mig i forestillingen. Der er nemlig så mange ting, der sker i denne tragedie, fordi karakterne har så travlt og dermed træffer så mange forhastede beslutninger. Den slags kan man jo også se i den aktulle corona-situation: Der er mange ting, der går galt, hvor mennesker har de bedste intentioner, men snubler over deres egne fødder i deres hast for at gøre det rigtige.

- Og i Romeo og Julie er det den ene fejlagtige beslutning der tages efter den anden. Det resulterer i tragedien. Så man sidder og tænker: Havde de dog bare tænkt sig lidt bedre om…

November-premiere udsat

”Romeo og Julie” skulle have haft premiere i november. Men så kom nedlukningen af de syv nordjyske kommuner. Så corona har i høj grad spillet rollen som den usynlige, men meget vigtige statist.

- Corona har betydet utroligt meget. For det første startede vi jo prøverne på et tidspunkt, hvor det jo gik meget godt, selv om man stadig havde corona-restriktioner.

- Den første større beslutning var derfor på et tidspunkt at gå ind i et rum og sige: Nu tager vi mundbindene af. Nu er det ikke farligt længere. For hvis man skal lave ”Romeo og Julie”, så er man nødt til at de slås!

- Og de kysser. Og de krammer. Og de råber.

- De gør sådan set alt det, man kan smitte hinanden med. Men vi har været vores egen lille gruppe, og vi er blevet testet ugentligt, for hele tiden at sikre os, at flokken var clean, siger Rune David Grue.

Træt af at være omstillingsparat

Så kom nedlukningen for alvor. Hvad har det bump betydet for processen med at skabe forestillingen?

- Som en af skuespillerne sagde for nylig: ”På et tidspunkt bliver man altså lidt træt af at være omstillingsparat”. Og det tror jeg, alle danskere kender til i den her tid.

- Det var meget hårdt for os, da vi blev lukket ned. Vi havde lige haft den første gennemspilning med kostumer, lyd og lys og alting. Lige efter blev vi lukket.

- Vi stod lige i starthullerne. Vi var så parate til at løbe den her hjem. For pokker altså. Det var så amputerende og skuffende, fortæller Rune David Grue. Og skuffelsen lyser ud af ham, når han fortæller om den oplevelse.

- Vi tog hjem hver især i de her fire uger. De skuespillere, der bor i København, mødtes. De holdt blandet andet deres fægtning ved lige. Og de øvede deres dialoger. Her på teatret sørgede de tekniske afdelinger for at lave scenografi og kostumer helt færdige. Dermed var vi sikre på, at når vi kom tilbage hertil, så stod alting parat til os, siger han.

Nu er der blevet øvet og prøvet intens de seneste 14 dage. Søndag er man klar til premiere.

Bizar situation

- Det er altså en bizar situation med det, der er sket i denne uge. At fra at vi ikke måtte spille teater, ja så er vi nogle af de eneste i landet, der rent faktisk må, mener Rune David Grue.

”Romeo og Julie” skulle oprindeligt spille fra medio november og frem til jul. Men da de foregående tre-fire ugers spilletider er amputeret bort, så har de været så heldige, at de yderligere kan spille en uge i januar, fordi skuespillerne lige der ikke havde andre planer.

Stykket varer 2 timer og 25 minutter – plus en pause.

Kulturene.NU havde planlagt at anmelde ”Romeo og Julie” til premieren søndag, og det var ligeledes planlagt, at anmeldelsen skulle bringes søndag aften. På grund af de nyeste corona-restriktioner må vi ikke køre fra Aalborg til Hjørring for at gå i teatret. Kulturen.NU anmelder forestillingen, så snart restriktionerne ophæves – det vil sige, at vi anmelder til januar.

Der skal nu nok komme gæster til forestillingen alligevel:

- Hovedparten af vores gæster kommer fra Brønderslev og opefter, siger Lise Sønderkjøge, der er pressechef på Vendsyssel Teater.

 

Kan du lide, det du læser? I så fald må du gerne støtte os med en frivillig betaling - eller et frivilligt abonnement om man vil. Du skal bare klikke her: 

Støt kulturen.nu

Fra januar skal du betale for at følge med. 65 kroner for en måned, 350 kroner for et halvår. Eller 600 kroner for et helt år

"Romeo og Julie"

  • Tekst: William Shakespeare
  • Oversættelse: Niels Brunse
  • Instruktion: Rune David Grue
  • Scenografi: Mie Riis
  • Musik: Benjamin Koppel
  • Lysdesign: Clement Irbil
  • Dramaturgi: Anne Middelboe Christensen
Arkiv