Skip to main content
Teater

Modig, heroisk børnemorder

Den græske tragedie

Medea er blevet svigtet. Hendes store kærlighed Jason har forladt hende.

Ham, hun dræbte sin bror for, hun forrådte sine forældre for og hun forlod sit hjem for.

Medea græder uafbrudt og har mistet al lyst til at leve. Hun er flygtning, hun er udsat og alene kvinde i et fremmed land.

Men under gråden ulmer troldkvindens vrede.

For at få ramt på Jason udtænker hun en grusom blodhævn, og hun beslutter sig for at dræbe alle, som Jason har kær.

Men kan man slå sine egne børn ihjel og stadig betragtes som modig heltinde?

Modige Medea

Legenden om Medea handler i høj grad om svigt, jalousi og hævn, men for instruktøren Sullivan Lloyd Nordrum handler det også om noget andet.

- Stykket er en kritik mod, hvem der har retten til at definere, hvad der er rigtigt og forkert. Findes der en objektiv retfærdighed? Det handler om det her med at ’blame’ ofre. Hvordan overmagten har magten. Hvordan de stærke fortæller, hvad de svage føler, fortæller Sullivan Lloyd Nordrum og udbryder:

– What the fuck?!

For instruktøren har arbejdet med den gamle tekst givet anledning til at reflektere over nutidens kriser i fortidens lys. 

Han mener, at vi alle kan lære noget ved at se tilbage på begyndelsen af det civiliserede samfund, som dengang stadig var brutalt og problemfyldt.

- Vi er helt villige til at begå kollektivt selvmord, fordi vi tror, vi ved, hvad der er rigtigt og forkert, mener Nordrum og fortsætter:

- Både med klimakrisen, MeToo, coronapandemien og vores økonomiske system, der er bygget på slaver og på bekostning af andres liv. Vores egne systemer fungerer ikke længere. De er i så dybe problemer, at hvis vi fortsætter, så vil verden gå under.

Sullivan Lloyd Nordrum mener, at det store problem er, at magthaverne taler på minoriteternes vegne, som jo i høj grad også bliver behandlet i den græske tragedie.

Derfor er det vigtigt for Nordrum, at når publikum forlader teatersalen, vil de gå med en vis sympati for Medea.

- De skal ikke være enige i børnemordene, men jeg håber alligevel, at de kan forstå hendes valg og vil tænke over alle de ting, som hun er udsat for, siger Sullivan Lloyd Nordrum og tilføjer:

- Jeg synes, at hun er modig. Hun prøver at kæmpe en kamp for sig selv, selvom hun på samme tid er så udsat. Det har jeg respekt for, selvom det ikke retfærdiggør mordene.

Instruktørens 'touch'

Sullivan Lloyd Nordrum er både spændt og nervøs forud for premieren, men han fortæller, at han virkelig har nydt at arbejde med den over 2000 år gamle tekst.

- Det er en sindssyg spændende tekst. Hver sætning kan man vende på 100 måder. Men på samme tid er stykket ’tight’, og hele handlingen sker på en dag i én lang rutsjebanetur for Medea.

Sullivan Lloyd Nordrum har taget flere konceptuelle valg i sin rolle som instruktør.

Fx vil rummet være åbent, hvor publikum er tilstede, og spørgsmål vil blive stillet ud i salen.

Der vil også fx være tre skuespillere på scenen, hvor to vil være modstandere til Medea-karakteren.

Men mest af alt ønsker instruktøren, at vi alle kommer til at kende Medea – både fordi stykket er en del af vores kulturarv, men også fordi det tillader, at publikum kan reflektere over nutiden i datidens perspektiv.

Sullivan Lloyd Nordrum har sin formelle debut som instruktør med Euripides’ tragedie Medea, der har premiere lørdag den 28. august 2021 til en allerede udsolgt forestilling på Aalborg Teater.

Arkiv