Skip to main content
Teater

Ungdommens sorg efter døden

Mærkværk - "Under Huden" 

- Mit navn er Freja, og min mor er…

Stemmen knækker. For det er ikke nemt at skulle få sig selv til at fortælle, at ens mor netop er død.

De tre skuespillere på scenen i Teater Nordkraft står i ens fleecetrøjer, og skiftevis forsøger de at fremstamme ordene.

Da de ikke lykkedes, bliver rekvisitter som en sort ballon, en udbrændende tændstik og en iturevet blomst brugt til at fuldende sætningen.

Gæsteforestillingen ”Under Huden” af Mærkværk følger tre venner, der diskuterer, hvordan de skal opføre sig over for Freja nu, hvor hun har mistet sin mor til kræft.

Hvad skal man sige til sin veninde, når hendes mor dør? Vil hun bare gerne være i fred? Mon hun helst vil tale med en voksen om det? Hvad sker der egentligt når man dør?

Vennerne Alberte, Jon og Nicoline har ikke vidst, at Frejas mor var dødelig syg, før Albertes mor stødte ind i Frejas far. Freja har nemlig ikke sagt noget til sine tre venner, og nu aner de ikke, hvad de skal sige til hende.

Jon (Casper Sloth) er den moralske stemme i stykket, og ofte optræder han som overtalende og voksne i forhold til sine to veninder. Han har også kendt Frejas mor, Trine, på en anden måde end de andre.

Han flyttede nærmest ind hos Frejas familie, da hans egen familie faldt fra hinanden derhjemme, og Trine var den første, som spurgte oprigtigt ind til den unge mand og tog ham seriøst.

Alberte (Anne Gry Henningsen) har selv mistet en storebror, som døde i en højresvingsulykke. Da det skete snakkede forældrene ikke om det, og Alberte sad bare på sofaen imellem dem, mens de bebrejdede hinanden. 

Dengang gad hun faktisk ikke tale om det med nogen, og hun lærte sig selv ikke at tænke på det.

Nicoline (Ane Helene Hovby) har selv mistet sin farfar, og hun fortalte det ikke til alle, fordi hun ønskede ikke særbehandling af de andre i skolen. Hun var den eneste, som ikke græd i kirken, og hun synes faktisk, at Freja er blevet en ’drama queen’. Hvor længe kan man bruge sin mors død som undskyldning for gruppearbejde, motionsløb og andre ting, som hun bare ikke gider?

Forestillingen kommer ind under huden på os med de forskellige dilemmaer, de tre venner står i, som man tydeligt kan genkende.

Der sker en naturlig dramaturgi fra Frejas mor dør til årsdagen derpå, og gennem det forløbne år opstilles naturlige, tankevækkende og følelsesladede indre dialoger for de tre venner.

Lyset dæmpes, og de taler direkte til publikum omkring deres inderste tanker omkring døden.

De tanker og følelser, der behandles i ”Under Huden”, passer utroligt godt på målgruppen, og på intet tidspunkt bliver det overgjort, som man kunne frygte, når voksne skal portrættere teenagere.

Stykket viser døden fra ungdomshøjde, og Ane Helene Hovby, Casper Sloth, Anne Gry Henningsen er dygtige til at skildre teenageres reaktioner, vredesudbrud og forvirring, så det virker pålideligt og ægte.

Det kommer under huden på både unge og voksne, og der kastes også lys over nogle af de situationer, som de voksne i de unges liv kommer ud i.

Her bliver Frejas far portrætteret af Casper Sloth, der fortæller, at han håber, at Freja får talt med sine venner omkring morens død. Han er selv ramt af sorgen og har svært ved at tale om døden med sin datter.

Men selvom forestillingen omhandler så alvorlige emner som død og sorg, så efterlades der alligevel plads til grin.

F.eks. når skolelæreren, også spillet af Casper Sloth, øver sig på, hvordan han skal fortælle om Frejas mor til klassen. Det bliver gjort med ansigt mod tilskuerrækkerne i en absurd tragikomisk jargon, der bringer latter frem blandt publikum.

Musik og lys taler godt ind i stykket og virker underbyggende med sine rytmer i de forskellige dilemmaer på scenen.

Den jordfarvede scenografi, der matcher kostumerne i farverne, består af spejlblanke ruder med okkerrøde gardiner for og et lyst gulvtæppe. Ruderne bruges aktivt både som spejle, vinduer og vægge til andre rum, og understøtter historien glimrende.

På intet tidspunkt gennem ”Under Huden” keder man sig, og de tre skuespillere gør det utroligt godt. Humoren fungerer afstemt flere gange, og det virker som en god tilgang til emnerne omkring sorg og død.

Og vigtigst af alt bliver vigtige budskaber sendt:

- Du skal aldrig være bange for at gøre din ven ked af det ved at spørge ind til, hvordan hun har det.

Teater

  • Gæstespil af Mærkværk - "Under Huden" /ungdomsforestilling
  • Medvirkende: Ane Helene Hovby, Casper Sloth, Anne Gry Henningsen 
  • Instruktør: Maria Kjærgaard-Sunesen
  • Scenografi: Mona Møller Schmidt
  • Lyddesigner: Martin Danielsen
  • Komponist & Lydkulisse: Klaus Risager
  • Fotograf: Per Morten Abrahamsen
  • Varighed ca. 60 minutter uden pause - Anbefales fra 15 år
  • Teater Nordkraft - 5. oktober - 8. oktober 2021
Arkiv