Skip to main content
Teater

Stadion på teateret

Fodbold fodbold fodbold

Lad mig starte der, hvor forestillingen begynder: En mand er på vej ud af døren til årets pokalfinale på Danmarks nationalstadion. Det er hans bryllupsdag, og konen tøver med at spørge, hvorfor netop denne fodboldkamp er så vigtig, og hvorfor han ikke bare kan blive hjemme.

Manden kan ikke svare, men afsted dét skal han. Måske - tænker man - er det noget, vi kan sætte ord på til slut i denne forestilling? Mere om det senere.

Fodbold samler på en særlig måde alle generationer, køn og klasse. Ja, fodbold samler alle. Sådan var det også tirsdag aften på Aalborg Teater, hvor teatersalen var fyldt med alle slags mennesker.

Da vi trådte ind i salen, lå der fodboldtrøjer henover de fleste stole, som inviterede til at publikum skulle være aktive undervejs i forestillingen - og det kom vi også til: Der blev hujet, klappet og sunget nationalsang - og det med stor iver.

Der gik dog lidt tid, før de fem skuespillere Mads Rømer Brolin-Tani, Alvin Olid Bursøe, Jakob Femerling, Charlotte Fich og Ellaha Lack fik trukket publikum helt ud på stolekanten, for stykket begynder langsomt og filosofisk.

Ja, faktisk helt tilbage til de første fortællinger om boldspil, der siden hen har udviklet sig. Men derefter - ja så er der konstant gang i den.

“Fodbold fodbold fodbold” er fortællingen om pokalfinalen mellem Boldklubben BK og FC Øresund før, under og efter kampen.

Men det er også en fortælling om kæresten, der ikke forstår sig på fodbold, det ambitiøse ungdomstalent, den døende arbejder i Qatar og mange flere. Ja, de fem skuespillere spiller i alt 25 karakterer gennem 90 scener.

Alle sceneskift bliver foretaget med ubesværet lethed, og skuespillerne ændrer kropssprog, karakter og sågar dialekt, som var det bare det mest naturlige. Som publikum er du aldrig i tvivl om, hvilken karakter vi nu har med at gøre.

Der bliver råbt, skreget, sunget og danset - der er ikke meget almindelig snak tilbage på scenen. Ørene kan godt blive en smule trætte, men på den anden side er det med til at skabe stemning og retning i forestillingen. Der er nemlig ikke meget scenografi eller rekvisitter, og derfor bærer de fem skuespillere stykkets indhold alene ved hjælp af godt skuespil.

Hvis du som publikum nærer kærlighed til og kender fodbold, jo sjovere vil jeg tro, at aftenens forestilling er.

Men selv for en ukyndig novice som mig, kommer grinemusklen jævnligt i brug. Du kan sagtens få noget ud af forestillingen uden at kende en pind til frispark, offside eller gule kort..

Manuskriptforfatter Henrik Szklany gør “Fodbold fodbold fodbold” til en forestilling for både kyndige og ukyndige – dette for eksempel med humoristiske oversættelser af sportens slang (for hvad er ”transfer” og ”en capo” egentlig?), men også med vidt forskellige karakterer, så alle blandt publikum har nogen at identificere sig med. 

Man kunne uden tvivl have lavet en hel forestilling over hver af disse små historier, men i stedet bliver de små fortællinger til puslespilsbrikker, der til sidst skaber et færdigt mosaiktæppe af fodboldsporten og dens betydning.

Tilbage til parret, der havde bryllupsdag: Da manden kommer hjem fra kamp, siger han til sin hustru, at fodbold giver ham et lykkerus. De sekunder efter et mål er ubeskrivelige - klubben har altid været der for ham - uanset humør og overskud. Derfor er fodbold vigtigt for ham. 

Om konen forstår ham og fodbold bedre efter det, får vi ikke at vide, men det samler godt op på fodboldens betydning. Forestillingen viser både forsiden og bagsiden af medaljen. Det reneste guld og det mest upolerede... Og den gør det stærkt og forstående for alle og enhver. 

Informationer 

"Fodbold fodbold fodbold" lægger bolden godt til rette som optakt til VM i fodbold i Qatar. Skal du som fan boykotte eller se med?. Danmarks deltagelse har vakt både opsigt og diskussion og flyttet fokus fra spillet på banen til spørgsmål om etiske grænser, menneskerettigheder og kommercielle kræfters magt over spillet.

Fodbold fodbold fodbold

  • "Fodbold, fodbold, fodbold"
  • Medvirkende: Mads Rømer Brolin-Tani, Alvin Olid Bursøe, Jakob Femerling, Charlotte Fich og Ellaha Lack
  • Manuskript: Henrik Szklany
  • Iscenesættelse: Nicolei Faber
  • Scenografi og kostumedesign: Jonas Fly
  • Lysdesign: Mathias Hersland
  • Lyddesign: Jonas Vest
  • Koreografi: Jannik Elkær
  • Varighed: Ca. 2 timer, 10 minutter med pause
  • Forestillingen spiller igen i aften, 26. oktober.

 

Arkiv