Skip to main content
Koncert

Slapt og søvndyssende

Aalborg Symfoniorkester - "Sæsonåbning med musikalske malerier".

Kunst inspireres ofte af anden kunst.

Komponister inspireres af digtere eller billedkunstnere og omvendt.

Ofte går de forskellige kunstarter i direkte alliance med hinanden: komponister sætter musik til digte eller fortolker billeder i musik som det var tilfældet i aftes, hvor Aalborg Symfoniorkester gav koncert med hvad man kaldte "Sæsonåbning med musikalske malerier".

Russiske Modest Mussorgskij skrev i 1874 sin klaversuite "Udstillingsbilleder" med inspiration i nogle af maleren Victor Hartmanns billeder.

Hartmann var komponistens ven. Han døde allerede som 39-årig, men var uhyre flittig som maler og arkitekt.

Så der var nok at tage af, da Mussorgskij skrev sine klaverstykker, der ikke blot har navne efter malerierne, men er en slags musikalske beskrivelser af dem.

Mussorgskij hører ikke til historiens bedste orkester-komponister, men franske Ravel skrev klavermusikken om til orkester, og det er blevet en klassisk standard.

Jeg synes ikke, at dirigenten Miguel Harth-Bedoya fik nok ud af Aalborg Symfoniorkester i aftes. Udstillingsbillederne manglede brillans og storhed og var noget slappe i koderne, ligesom spillet ind imellem var lidt sjusket. Jeg fornemmede en vis tilbageholdenhed hos dirigenten, og orkestret gør jo som chefen siger, så det...

De musikalske malerier lod sig først høre i anden afdeling. Først var vi igennem et 10 minutter langt orkesterværk, som var en uropførelse, oveni øbet af orkestrets egen janitschar Jonas Ervolder Bové.

Jeg synes ikke, at "overGROWN" som Bovés stykke hedder, rigtigt flytter noget. Det virker fragmentarisk, hænger ikke rigtigt sammen og ja, som Mussorgskij er Bové (endnu) ikke den store orkester-komponist.

Aftenens solist, den armenske cellist Narek Hakhnazaryan, har et fornemt CV, men hans fortolkning af Tjaijkovskijs Nocturne og de mere kendte Rokokovariationer, virkede søvndyssende. Han kom ikke rigtigt ud over scenekanten; jeg sad tilbage med et indestængt "Vågn op!", men det ville jo være en skidt start på sæsonen at råbe til solisten...

Foto: Nicolas Cho Meier

Program

  • Program: Jonas Ervolder Bové: overGROWN
    Tjajkovskij: Variationer over et rokokotema for cello og orkester
    Tjajkovskij: Nocturne for cello og orkester
    Musorgskij: Udstillingsbilleder
  • Medvirkende:
  • Aalborg Symfoniorkester
  • Miguel Harth Bedoya, dirigent
    Narek Hakhnazaryan, cello
Arkiv