Skip to main content
Aalborg Operafestival

Sang, men ikke opera

Koncert - Roderick Williams

Hele ni koncerter kunne man opleve på Aalborg Operafestival lørdag - ret forskellige af slagsen; se også anmeldelsen "Genial gal opera". Sen eftermiddag bød på ét af festivalens kunstneriske højdepunkter, en solokoncert med den britiske baryton Roderick Williams.

Her var festivalen - som med DR Vokalensemblet fredag - ude i en genre, der ikke er opera, men også har den menneskelige stemme som medie, nemlig den romantiske lied. Med programtitlen "Lieder aus der Ferne" peger man på den længselstanke, der ligger som en grundstemning i 1800-tallets romantik, især i Tyskland.

Solokoncert? Tjaa... Roderick Williams havde selskab af sin landsmand, pianisten Susie Allan. Den slags spiller jo klaver, men ikke nok med det: de er fortolkere af som regel afdøde komponisters værker - det er slet ikke nok at kunne noder og have hænderne skruet rigtigt på.

Derfor er det heller ikke en selvfølge, at solopianister er gode kammermusikere eller akkompagnatører, altså ledsagere til f. eks. sangere.

Det er et særligt speciale, som den indtagende Susie Allan mestrer imponerende. Jeg forstår godt, at hun siden 90'erne er Williams foretrukne medspiller.

Williams er et verdensnavn. Han har modtaget flere priser, optrådt over det meste af verden, og han spænder vidt - fra den intime lied til den monumentale opera, og han gør det hele lige godt.

Der kan være mere drama i en sang på fire minutter end en opera på fire timer, og det forstår Williams. Han har en stor dynamik, en forbilledlig diktion, også når han synger på tysk, som ikke er det letteste, når man har engelsk som modersmål. Hans stemme er behagelig og hans indlevende introduktioner lige tilpas.

Programmet bestod af velkendt musik af Beethoven og Schubert og forholdsvis ukendt musik af noget så sjældent som to kvindelige komponister, Fanny Mendelssohn Hensel og Josephine Lang.

Alt sammen tysk, alle værker skrevet inden for et spand på 40 år, og alt af komponister, der (med Beethovens ene opera som undtagelse) ikke skrev en tone opera.

Fanny Hensel stod i skyggen af sin berømte storebror Felix Mendelssohn-Bartholdy, men fik udgivet musik i hans navn og har vist sig at være en ikke ubetydelig muse for Felix.

Lang havde lidt mere held i sprøjten, fordi hun mødte og blev hjulpet frem af netop Felix Mendelssohn og Robert Schumann. Men begge måtte arbejde og udgive anonymt og fik slet ikke den anerkendelse, de havde fortjent. Noget, Roderick Williams forsøger at råde bod på nu mange år efter.

En fint og interessant musikalsk åndehul, som kun omkring 40 publikummer nød godt af, måske fordi koncerten var placeret i den mørke og bortgemte "Intimsalen" i Musikkens Hus.

Foto: Hans Ravn

Se hele festivalprogrammet: www.aalborgopera.dk

Program

  • Ludwig van Beethoven: An die Ferne Geliebte
  • Fanny Mendelssohn Hensel: 7 lieder
  • Josephine Lang: Sechs Lieder op. 10 (uddrag)
  • Franz Schubert: Schwanengesang (uddrag)
  • Medvirkende: Roderick Williams, baryton
    Susie Allan, piano
Arkiv