Skip to main content
Musik i en coronatid

Nummer to nedlukning ramte hårdest

- Konservatoriet har jo været åbent, så jeg har kunnet undervise med håndafspritning og mundbind. Og var det en sangerinde eller en trompetist, har vi bare været de færre i lokalet. Så mit undervisningsjob har reddet min røv økonomisk.

Ordene kommer fra Kenneth Dahl Knudsen, 37 år, bassist, komponist og adjunkt på Det Jyske Musikkonservatorium, der p.t. sidder hjemme i lejligheden på Sankt Hans Gade i Aalborg og komponerer, selv om det egentlig er vinterferie for hans to-årige datter.

- Det jo sådan det er at være musiker. Du skal hele tiden komponere, skrive og søge penge – for du får ikke noget medmindre, du er produktiv og kan fremvise både et cv og nyt materiale. Og det har rigtig mange – især de yngre musikere - brugt den anden coronanedlukning på, siger Kenneth Dahl Knudsen.

I november 2019 modtog han som den sidste Nordjyske Mediers kulturpris på 100.000 kr. og brugte en del af pengene til at sætte gang i det nordjyske jazzmiljø. Blandt andet ved at arrangere livejazz i Aalborg værtshusgade nummer uno - på El Mundo i Jomfru Ane Gade.

- Jeg har da søgt hjælpepakker og fik en enkelt i april/maj sidste år, men det er lidt af et nåleøje at komme igennem, siger bassisten.

Sidste år skulle bassisten også have været til Japan flere gange. Vor lokale bassist havde nemlig søgt og fik 90.000 kr af JazzDanmark til at gøre noget godt for jazzen i Østasien.

Og skulle i den forbindelse i løbet af to år flere gange til Japan for at spille koncerter med og indspille med japanske musikere.

Han var således afsted i august og oktober 2020 for spille med tre musikere, Kyoko Satoh, sax, Takado Yamada, piano, og Hiroshi Tsuboi, trommer, som Kenneth kendte fra de små tre år, hvor han boede og arbejdede i Berlin.

- Jeg skulle også have været afsted to uger i 2020, men det blev aflyst. Vi skulle have været på japansk turné, men i stedet sendte vi musikfiler frem og tilbage for at holde gryden i kog. Nu håber jeg, at Japan og turnéen bliver til noget i september i år.

De 90.000 kr. står altså stadigvæk og venter på at blive endelig udbetalt. Kenneth udgav her i begyndelsen af året værket ”Uummat” inspireret af en grønlandsk turne.

”Uummat” betyder hjerte på grønlandsk, og det var under en turné her i februar 2020, at den nordjyske jazzbassist blev bedt om at læse højt fra forfatteren Lise Andersens bog af samme navn med undertitlen – ”fortællinger fra hjertet”.

Netop på børnehjemmet i Uummannaq, hvor forfatteren har interviewet ti grønlændere, der fortæller, hvorfor de blev anbragt her, om deres barndomsoplevelser og den smerte anbringelsen bragte. 

Men Kenneth har også fundet tid til at gå i studiet med sin nye trio med guitaristen Casper Hejlesen og trommeslager Matias Fischer. Og det tager formentlig form af et nyt album, endnu unavngivet.

- Vi har foreløbig indspillet seks numre, som vi tænker os at lægge ud på nettet som singler, og så samler vi det nok til et færdigt værk. Faktisk skal vi i studiet igen, i morgen, i det lokale HideoutStudio for at optage nogle flere numre.

Og genren?

- Du kan egentlig ikke kalde det jazz. Der er både rock, blues og andet godt i musikken. Casper er helt vild på guitar og har masser af ideer.

Endelig arbejder Kenneth på at få musikken fra ”Uummat” på turné i det kinesiske. Med et større ensemble bliver der bl.a. satset på spillejob i Beijing.

- Egentlig er jeg af natur ukuelig optimist. Men gang på gang er spillejob - også koncerten på Teater Nordkraft med ”Uummat” - blevet aflyst. Det har været hårdt!

Ligesom resten af musiklivet glæder bassisten Knudsen sig til genåbning og muligheden for at komme ud og spille live og prøve sit materiale, de nye numre, af.

- Vi skal have gang i jamscenen igen. Også på El Mundo i Jomfru Ane Gade. At spille live. Det er det, som gør noget ved musikken og musikerne. At stå på en scene, spille sammen og træne musklerne.

Når Europa engang åbner op igen, har Kenneth også et andet projekt i støbeskeen – otte hovedstæder, otte numre, hvor han sammen med trommeslager Matias Fischer planlægger at besøge en række europæiske storbyer og her indspille sammen med en lokal musiker.

- Berlin, Barcelona, London … og så finder vi hvert sted en solist, som vi byder op. Som jeg kan kontakte via mit netværk og som kan spille med.

- Så coronaen har ikke lammet os musikere. Vi er jo vant til hele tiden at være produktive for at kunne overleve, men jeg har savnet et publikum at spille op af ... prøve det nye på et live publikum.

Arkiv