Skip to main content
Hjemsendt musiker

Det kræver løb og fire timers øvning hver dag

 

I 20 år har Mattias Johansson passet tubaen i Aalborg Symfoniorkester (ASO). On/off – der har været pauser. Herom senere.

Men lige nu er han igen sat på pause. Det er resten af ASO også. Der er ingen koncerter. Det har der ikke været i tre måneder. Og udsigten til koncerter er uoverskuelige og lange. Ingen ved, hvornår det aalborgensiske symfoniorkester igen får lov at spille for publikum.

Hjemsendelsen betyder dog også struktur:

- Jeg har jo børn derhjemme. Det betyder masser af struktur, når skolen er lukket, siger Mattias Johansson.

Men selv om han er hjemsendt, så skal der også struktur på dagligdagen:

-  Jeg plejer at løbe en tur. Det er godt for lunger og vejrtrækning. Jeg skal bruge meget luft og være i fysisk form, siger han. Ikke at der bliver løbet hver dag. Men der løbes ofte.

Tuba kræver luft

Han spiller jo tuba. Og det er et instrument, der kræver virkelig meget luft.

- Man sidder meget med instrumentet, og det er måske ikke den bedste stilling, man sidder i. Derfor er det vigtigt, at man får blodet godt rundt i kroppen.

- Med dette instrument er det også vigtigt at varme op – på samme måde som en idrætsmand.  Så jeg har selv lavet et opvarmningsprogram – også med en del vejrtrækningsøvelser, siger han.

En af hans øvelser går ud på at trække vejret i en otte-liters plasticpose, som han blæser op med et rør. Det gør han for at teste og øve lungernes kapacitet.

 

Otte liter = to noder

- Hvis man spiller kraftigt, så rækker disse otte liter luft til to noder. Men spiller man en lang, svag tone, så kan man holde den meget længere. Så som tubaist siger man: Har du chancen for at trække vejret: Så gør det! For hvis du ikke har luft nok, så kommer der ikke ret meget lyd.

- Så jeg øver mig på at spille højt, på at spille dybt og på at spille langt – og på at øve legato (at spille hver node uden overgange, red). Og så øver jeg min artikulation – altså at man spiller tydeligt, siger Mattias Johansson.

For tubaen er en blæser, hvor man laver lyden med mundstykket. Selve instrumentet er faktisk kun en forstærker, som dog også kan ændre tonen på lyden. Men lyden? Den skabes af musikeren.

Tilbage til konservatorietiden

- Coronanedlukningen betyder, at man kan øve og gå i dybden med andre ting end til daglig. Og man kan indstudere musik, som man ikke rigtigt har tid til til daglig.

- Så hvis der er én positiv ting ved dette her, så er det, at man  næsten kommer tilbage til konservatorietiden og har tid til virkelig at sætte sig ind i instrumentet.  For man øver på en anden måde, end når man øver op til en koncert.

- I starten øvede jeg op til den næste koncert. Vi blev nødt til at være klar, for vi vidste ikke, hvor langt frem der ville være aflysninger.

E-koncerter

- Og så har vi nogle e-koncerter, som vi har øvet. Det er kammermusik, som bliver indspillet i salen. Det bliver sendt – tror jeg nok – på torsdag i næste uge. Det var med et ensemble, som mødtes i sidste uge. Det var første gang, jeg spillede sammen med nogen siden før jul.

- Instrumentet blev først opfundet i 1835. I symfoniorkestrets verden er det et ganske nyt instrument. Det er kun saxofonen, der er yngre. Mozart, Bach og Beethoven – der er ingen tuba med, siger han.

Ingen Bach, Beethoven eller Mozart

Det betyder så, at når orkestret spiller de gamle klassiske komponister, ja så spiller Mattias Johansson kammermusik eller skolekoncerter. Men han er dog med til de fleste koncerter.

- Der er kun én tuba i orkestret. Men der findes nogle ganske få værker, som bruger to tubaer. Eller flere. Men det er ikke mange værker. Det er én gang om året, vi er to.

- Jeg har lige talt, hvor mange tubaister, der er. Når man giver skolekoncerter, så snakker vi jo en del om musikken og instrumentet. Derfor har jeg talt.  I Sverige er der 13 og i Danmark er der 12 tubaer i orkestrene. Det er i symfoniorkestrene og i militærorkestrene. I militærorkestrene er der flere. Der er der to eller tre tubaer. Men i symfoniorkestrene er der kun én, fortæller Mattias Johansson.

Andre ensembler

Mattias Johansson spiller – som andre musikere i ASO – også kammermusik. Her er han med i flere konstellationer. Han spiler i en gruppe samme  med en trompet og en organist. Og han er med i en duo med en sangerinde. Og han med i en messing-kvintet.

Mattias er er sammen med instrumentet fire timer hver dag. Også i weekenden. Det er måske færre timer i weekenden, men hvis instrumentet forsømmes helt i løbet af en weekend, så kan det mærkes om mandagen.

- Man kan ikke bare tage en pause i løbet af weekenden. Så kan det mærkes mandag morgen.

Start som 13-årig

- Jeg startede med at spille tuba som 13-årig.

- Det var lidt tilfældigt, at det blev en tuba. Jeg spillede violin først. Det startede jeg med, da jeg var 7 år.  Min far spillede violin på amatørbasis, og min mor underviste i klaver på kulturskolen.

- Så var der én, der spottede, at jeg måske ikke havde den helt store interesse for at spille violin. Han havde et harmoniorkester, der manglede en tuba. Så han foreslog, at jeg spillede tuba. Og han var ret insisterende.

- Så jeg kom hurtigt med i ensemblet og kom ud at rejse med det. Det var jo sjovt. Men jeg syntes også, det var en fed lyd og en fin plads i orkestret. Der er ikke så meget melodiøst deri, men man kan styre meget med en tubu, for orkestret er meget afhængig af, at bunden er i orden, siger han. For tubaen er jo symfoniorkestrets elbas, hvis den skal sammenlignes med rytmisk musik.

Konservatorium i Stockholm

Har gået på musikkonservatorium i Stockholm og gjort uddannelsen færdig i København 2000. Men Mattias Johansson havde fået jobbet i ASO et halv år før. Har haft to afbræk: Har været to et halvt år i Malmø Operaorkester og seks år i Aarhus Symfoniorkester. Men kom så tilbage til Aalborg.

Hver gang var det forfra med konkurrence.

Man skal nemlig vinde en konkurrence, for at få job et symfoniorkester. Det er ikke nok med en skriftlig ansøgning. Man skal mødes med orkestret, og her spiller man bag et forhæng – fuldstændigt anonymt. Den der spiller bedst i alt anonymitet får jobbet.

- Konkurrencen? Det er totalt nervepirrende og svært. Det er jo en benhård konkurrence. Folk kommer fra alle mulige steder. Jeg har været til tuba-konkurrence, hvor der har været 50 om posten, fortæller 48-årige Mattias Johansson.

Fra alverdens lande

Musikerne i ASO kommer fra alverdens lande. Der er vel over 10 nationaliteter repræsenteret. Ud over jobbet i ASO underviser Mattias Johansson på Aalborg Musikskole og på Det jyske Musikkonservatorium i Aarhus.

Han regner med, at når der så småt sker en åbning af samfundet, kommer han ud at spille igen:

- Sidste forår spillede vi 70 koncerter på plejehjem og i fængsler, fortæller han. Og så siger han som stort set alle andre i ASO:

- Jeg savner helt vildt at spille koncerter for en fuld sal. Men det gør vi alle i orkestret.

Hjemsendte musikere

Vi har tidligere talt med to andre musikere fra ASO, der er hjemsendt. Du kan læse om dem her:

Oboist Jenny Sjöberg

Bratschists Ruben Kristensen

Arkiv