Koncert - Zlata Chochieva
Den russisk/amerikanske komponist og pianist Sergej Rakhmaninov (1873-1943) havde usædvanligt store hænder. Det bærer hans klavermusik præg af.
Den hører til noget af det mest vanskelige at spille. Til gengæld er tonesproget charmerende, lyrisk og smukt, og er ofte brugt som filmmusik, fordi den er meget stemningsskabende.
Det gælder f.eks. den anden klaverkoncert, der nok er Rakhmaninovs mest kendte værk. Efter sigende betaltes der i 1945 et fyrsteligt honorar for tilladelsen til at bruge klaverkoncerten i filmen "Brief Encounter". Da var komponisten allerede død. Ellers ville han være fyldt 150 1. april i år.
Men hans musik lever videre som man siger, og søndag eftermiddag spillede den russiske pianist Zlata Chochieva på Nørresundby Rådhus et nydeligt udvalg af værker for soloklaver.
Chochieva er uddannet på Statskonservatoriet i Moskva, men flyttede herefter fra Rusland - lige som Rakhmaninov gjorde i 1917, hvor han boede et års tid i København for herefter at bosætte sig i USA.
Søndagens pianist flyttede til Europa, men skabte for fem år siden en Rakhmaninov-festival i landsbyen Ivanovka i Aserbajdsjan fordi den gamle komponist havde en ejendom dér.
Chochieva er altså overbevist Rakhmaninov-fan og det fremgår meget klart, når hun spiller musikken. Pianister går ofte op i - og publikum imponeres over - de tekniske udfordringer i musikken.
Der er rigtigt mange noder i et sindrigt kompleks, pianisten har hænderne fulde fra først til sidst, og det mestrer Chochieva til UG.
Undertiden glemte jeg næsten at trække vejret.
Men så er der også alt det mellem tonerne, udtrykket, fortolkningen, og dér er der også rigeligt at hente hos Rakhmaninov, hvis man kan og vil.
Musikken er vildt dynamisk, veksler hele tiden mellem det helt sarte og det voldsomme med en styrke, der næsten bringer klaveret ud af stemning, og det er ret vanskeligt at tackle.
Også her er den 38-årige pianist suveræn. Hendes spil (uden noder) er båret af stor elegance, musikken bliver melankolsk uden at være sentimental, smertefuldt uden at være sørgelig.
Hvis der er noget at "forstå" hos Rakhmaninov, så gør hun det. Temaerne bliver hjerteskærende udført, understreget af Chochievas mimik - komponisten er i forvejen kendt for sin smukke melodik. Hun er i sandhed en af tidens vigtigste Rakhmaninov-fortolkere.
På vej til Århus, som stiller an med en Rakhmaninov-festival senere på ugen, nåede Chochieva altså omkring Nørresundby, hvor hun før koncerten samtalte med en halv snes klaverstuderende om sit idol.
Hun må gerne komme igen. F.eks. kunne Symfoniorkestret invitere klaverløvinden til, over to aftener, at spille alle Rakhmaninovs fire klaverkoncerter og Paganini-variationer.
Jeg sætter seks stjerner på højkant for det.
Koncert, byrådssalen Nørresundby Rådhus, søndag.
Program
- Sergej Rakhmaninov
- “Lilacs” op. 21 nr. 5
- “Daisies” op. 38 nr. 3
- 3 Etudes-Tableaux fra op. 33
- 6 Preludes fra op. 23 og 32
- Variationer over et tema af Corelli Op. 42
- Mendelssohn-Rachmaninoff:
- “Scherzo from A Midsummer Night's Dream”
- Medvirkende: Zlata Chochieva, klaver
- www.raadhuskoncerter.dk