Skip to main content
Waves up North

Tre træer og 10 saxer

Koncert - Waves up North              

De seneste dages bugnende kulturliv i Aalborg bød også på den årlige festival Aalborg OpenDays, der handler om samtidsmusik, altså ”ny klassisk” og arrangeres af sammenslutningen Waves Up North.

Onsdag-søndag havde man sat ny dansk og international musik på programmet ved syv koncerter rundt om i byen.

Festen åbnede – som det er blevet en tradition – med et arrangement på Gabels Torv onsdag, hvor et mobilt klokkespil, Aalborg Garden og en snes drama-piger uropførte Peter Bruuns nye værk ”Natmånedrømme”.

Fredag og lørdag diverterede man med nyskreven musik på Det Hem’lige Teater og Rådhuset i Nørresundby.

Mens søndag bød på to koncerter i Ansgars Kirken, hvor tre træblæsere fra Rumænien og Spanien udgjorde IMUSIN Ensemble, dannet til lejligheden, og derefter hele 10 saxofonister dannede Nordic Saxophone Collective.

Obligatorisk for koncerterne er ny dansk musik.Faktisk så ny, at den ikke er blevet spillet før. Og oveni købet er bestilt af OpenDays med midler fra mange offentlige og private fonde. Derfor giver det mening her at sætte fokus på de helt nye værker – af nordjyske komponister.

IMUSIN-trioen uropførte Niels Chr. Rasmussens fem minutter korte ”Searching for Your unwritten Name”, hvis titel ikke forklares yderligere.

Rasmussen (f. 1950) er én af vel kun en halv snes ”klassiske” komponister, der bor og virker i Nordjylland.

Det har han gjort, siden han i 1975 blev uddannet på konservatoriet her. Han skriver mest kammermusik og dét ofte i en tilbageholdt og spartansk stil. Det er mådeholdets kunst, harmonisk og lyttervenlig, men ikke uden overraskelser.

Han henviser selv til interessen for haiku-digtning. Fin og tiltrækkende musik.

Med det helt modsatte udtryk melder Louis Franz Aguirre (f. 1968) sig. Han er cubaner, men bor og arbejder i Aalborg.

Han musik er rå, påtrængende og støjende, og 20 minutter lange ”NSAMBI NDIGANGA II”, som blev uropført søndag, er undertiden en prøvelse for lytteren.

Selvom de tre træblæsere spillede, var det sjældent på deres instrumenter.

I stedet var det på støjforstærkende blikdåser og med råb og sang med urlyde, måske indiansk. Det er funkisagtig, musikalsk dada, men rasende begavet og opmærksomhedskrævende, glimrende musik.

Midt imellem, hvis det findes, skriver Kenneth Dahl-Knudsens (f. 1984) musik. Han er kendt og anerkendt som bassist inden for jazz, men komponerer også.

Det, jeg hidtil har hørt, er ikke jazz, men har få og små jazz-aftryk.

Hans helt nye ”Fluctus”, der bedst kan oversættes til ”bølgegang”, er 12 minutters massiv lyd fra 10 saxofoner, en vist aldrig før hørt besætning.

Hele saxofonfamilien kommer i sving, ind imellem i swing, i en fint balanceret komposition med flotte harmonier og fine melodiske forløb.

Det lyder godt, og det er godt skrevet.

Hvor koncerterne i Ansgars var yderst vellykkede (bortset fra det lave publikumstal), var åbnings-arrangementet på Gabels Torv det ikke.

Det er vanskeligt i et udendørs halv-larmende miljø at få tre uens elementer til at spille succesfuldt sammen.

Trods ihærdig indsats fra både komponist, klokkenist, garde og dygtige drama-piger fik man ikke helt fat i, hvad det handlede om. Man bør nok forny traditionen næste år. Men ellers dannede OpenDays også i år et fint lydbillede af dansk og udenlandsk musik lige nu.

Koncerter, Ansgars Kirke, søndag

Foto: Gabels Torv: Stine Viuf

Foto: Ansgars Kirken: Evanthore Vestergaard

Info

  • Imusin Ensemble
  • Pilar Fontalba, obo
  • Horia Dumitrache, klarinet
  • Ramiro Garcia Martin, fagot
  • Musik af Heitor Villa Lobos, Niels Christian Rasmussen (uropf.) og Louis Aguire (uropf.)
  • Nordic Saxophone Collective
  • 10 saxofonister fra hele Norden under ledelse af Anja Nedremo og Henriette Jensen
  • Musik af Kenneth Dahl-Knudsen (uropf.), James Black (uropf.), Tze Yeung Ho og Aya Youshida
  • www.wavesupnorth.dk
Arkiv