KONCERT - Snowmask, "Midt i marts"
Fem timers uafbrudt "ny klassisk" musik - på en lørdag eftermiddag - i udkanten af landet.
Det lyder håbløst. Men det var hvad komponistgruppen Snowmask stillede an med på Vendsyssel Teater i Hjørring da man, med musikere fra ind- og udland, for femte gang afholdt mini-festivalen "Midt i marts" i Musiksalen på det næsten nye teater.
Man - både arrangør og publikum - skal være mere end interesseret i tidens tonekunst for at klare sådan en marathon. Det var et modigt og generelt flot arrangement.
I de otte koncerter på hver 25 minutter hørtes norsk bukkehorn og lur, ukrainsk accordeon, musik til tekster af Trump, en kontrabasblokfløjte, nordjysk vokalmusik og meget andet.
Hele otte værker blev uropført, og en udstilling af dukker, lavet af børn og unge fra Hjørring Musiske Skole imponerede. Alt i alt var dette koncentrerede forløb uden kaffe- og rygepauser glimrende.
Et veritabelt supermarked med få, men meget købelystne kunder. Det var nørdernes dag.
En cellokvartet fra Det jyske Musikkonservatorium, bestående af studerende fra Island, Spanien og Polen, imponerede med helt ny spansk og norsk musik.
Efterfulgt af norske Gaute Vikdal, en sand virtuos i de ældgamle naturinstrumenter bukkehorn og lur, der foldede sig ud i såkaldt elektroakustisk musik af tre af Norges store: Christian Eggen, Bjørn Drage og Arne Nordheim. Inciterende og imponerende.
Kvartetten In Consort diverterede på allehånde blokfløjter med bl.a. musik af Hans Abrahamsen og kvartettens medlem Gertie Johnsson, bestemt ikke uinteressant.
Accordeonisten Adam Ørvad stillede an med et nyt værk Simon Christensen (f. 1971), én af de mere uforudsigelige i sin generation.
Det var nok eftermiddagens største prøvelse.
Trods titlen "Variationer" skal man være mere end nørd for at høre foranderligheden i det lange, enerverende forløb af to toner. Ørvad lod sig også høre i nyere ukrainsk musik.
Et flot program, spillet af en glimrende musiker.
Norge fyldte meget både på musiker- og komponistsiden, herunder med det meget anerkendte Orpheus Ensemble, der i over 30 år har arbejdet med sammenfald og sammenstød mellem folkemusik og samtidsmusik, men stadig udvikler sig og ofte overrasker, lørdag med værket "Trump Quotes" af Bjørn Drage - titlen taler for sig selv.
Malurten i bægeret var den næsten nordjyske Vokalgruppen KVartS, der uropførte et værk af ensemblets leder Jens Olav Heckmann. "Journey" beskrives som en "sanselig rejse til det indre og det ydre univers af det menneskelige sind".
Det består af et sammensurium af engelske folkesange, en lied af Schubert og lidt middelaldermusik, knyttet sammen af nogle lommefilosofiske, lidt kvalmende tekster om det at bevæge sig fra A til B. Min rejselyst bliver i forvejen tilfredsstillet, men denne rejse gav mig ikke lyst til mere.
Men ellers: godt gået, Snowmask!
Foto: Stine Viuf
Info
- "Midt i marts". Otte koncerter på Vendsyssel Teater lørdag
- Program: Ny musik af danske, norske og ukrainske komponister
- Medvirkende: Cellokvartet fra De Jyske Musikkonservarorium
- Gaute Vikdal, bukkehorn og lur
- In Consort blokfløjtekvartet
- Adam Ørvad, accordeon
- Vokalgruppen KVartS
- Nordjysk Trio
- Orpheus Ensemble