Skip to main content
Jazz

Afrika, Monk og russiske Olga

Koncert - Mygind & friends

Fredag eftermiddag havde tenorsaxofonist Jakob Mygind samlet et lille eksklusivt hold i Husets galleri, som en del af den nordjyske Supernova jazz blast- festivalen.

Koraspiller Dawda Jobarktek, Gambia, altsaxofonist Olga Amelchenko, Rusland plus trommeslager Martin Kollerup Sørensen og kontrabassist Marius Praskiewski.

Her er tætpakket i det lille galleri, ganske uformelt og tæt på er vi, da cappello Mygind indleder med, at musikerne har haft en hyggelig uformel øveformiddag, og nu glæder de sig til at spille for os. Tre -fire stykker af Myginds kompositioner og noget af Dawdas.

Mygind og Amelchenko lægger ud med energiske, saftige saxkor i ”Better Later Than Sorry”, sine steder vildt elefanttrompeterende, inden korainstrumentets sprødt klingende strenge blander sig, mens let dansende whiskerspil og mahognisolid kontrabas lægger bund.

Et helt nyskrevet nummer ”Little Bird” handler om, hvordan du kan vågne tidligt om morgenen og høre fuglene udenfor, mens du føler dig helt alene i universet. Blot dig og en kop te, mens fuglene kommenterer livet i frydefuld pip.

Olga indledte på altsax, fugleimiterende, gentagende og kvidrende, inden Jakob på sopransax fik det til at danse, og der kom bund og rytme i pipperiet.

En typisk Mygind-komposition, med skæve grin, alvorlig munterhed, kompliceret men fængende rytmik, lyrisk men også talking drum-agtig med plads til soul og spiritualitet. Mens koraen gav det afrikansk bluesfarve.

Koraspiller Dawda fortalte selv om, hvordan han havde mødt Mygind i Gambia for syv otte år siden, inden han spillede sin egen længselsfulde blues, til datteren nu bosiddende i Senegal.

På en gang sjælefuld klagesang og faderstolthed over at få et barn. Og som de nylonstrenge dog kan klinge af både Bach, blues og kirkemusik, inden Mygind tog temaet op på tenoren, og sammen med bandet løftede det gudesmukt.

Så skulle vi en tur i Gaden – nummeret ”Jomfru Ane kommer hjem”, en veritabel rundtur med fest og farver, bræk og tungekys, hotte chicks og billige fadbamser, fedt tryk – også på tenoren.

”Here comes the Monk” indledt af Olga og langsomt bygget op mod crescendo, vildt og med tjekkiske Marius nærmest dansende, mens han flåede toner ud af bassens velformede krop. Ligesom russiske Olga oplagt trykkede til den.

Saftsuseme vellykket med sin blanding af Afrika, Monk og junglerytme, mens russiske Olga lyste op i det ene smil efter det andet.

Så selvfølgelig fik vi et ekstranummer, hvor Dawda lagde et bredt, smukt ornamenteret ostinattæppe ud, som de andre kunne improvisere og lege på – ganske organisk orgastisk til sidst.

En besyngelse af livet, kærligheden og det guddommelige element.

Tak for det og ekstranummeret!

Husets galleri, Aalborg, Supernova jazz blast, Mygind & friends, fredag eftermiddag, 30. juli.

Sætliste

  • Better Later Than Sorry, Little Bird, A Tonal Friend, Dawdas dattersang,  Jomfru Ane kommer hjem, Here Comes The Monk, ekstranummer (unavngivet).
Arkiv