Koncert - Kvindelige komponister
Det kan virke spidsfindigt at bruge betegnelsen lydefri om et musikensemble, men når det selv kalder sig ”Lydenskab” er vi ude i det spektakulære.
Og det er musikerkollektivet Lydenskab, der består af ni musikere, hvoraf fire torsdag gav koncert i Nørresundby Gamle Rådhus.
De seneste 30-40 år er et smukt landskab af klassiske ensembler vokset frem, især med unge musikere.
Sikkert fordi beskæftigelsen i symfoniorkestre er begrænset, men nok også fordi ungdommens trang til at eksperimentere udfolder sig bedst i mindre ensembler.
Lydenskab er netop et sådant eksperimenterende foretagende, etableret i 2011.
Spektakulære projekter, hvis indhold ofte kommenterer aktuelle samfundsproblemer, nye koncertformer og præsentation af glemte komponister er en del af konceptet, og Lydenskab går ikke af vejen for at spille utraditionelle steder.
Programmet torsdag indeholdt udelukkende musik af kvindelige komponister, og det er der åbenbart gået mode i. Nyligt var det Operafestivalen, der præsenterede et sådant program.
Det kvindelige køn har da også et efterslæb, som der ofte gøres opmærksom på:
Helt berettiget, for kvinders musik er ikke blot blevet ignoreret, men også undervurderet gennem flere hundrede år. Som på andre områder synes det vanskeligt at rette denne ubalance op.
Fortidige navne som svenske Elfrida Andrée, danske Nancy Dalberg, estiske Ester Mägi og russiske Galina Ustvolskaya var ikke blot musikalske pionerer, men var også i deres øvrige liv kendt for at gå foran på andre områder.
De levede alle, bortset fra middelalder-komponisten Hildegard, i sidste århundrede og bemærkelsesværdigt var også deres alder – den yngste blev 68, de fleste i 80’erne og den ældste 99 år.
Alt sammen giver det deres musik en ekstra dimension.
Stilistisk møder man nyklassik, romantik, impressionisme og modernisme, undertiden i samme værker.
Musikken giver på mange måder mandlige komponister baghjul, når det gælder mangfoldighed og kompleksitet. Ofte er udtrykket voldsomt, straks afløst af poetiske passager.
Dertil kommer, at værkerne er teknisk krævende, men torsdag lagt i hænderne på fire særdeles kyndige musikere.
De kan kammermusikkens ædle kunst: samspillet, balancen, evnen til at give plads samtidigt med, at de træder fornemt frem som solister.
Passionen for og indsigten i den ellers ukendte musik var tydelig, og i det hele taget fremtrådte Lydenskab overbevisende og sympatisk. Kort sagt: en lydefri oplevelse – med masser af god lyd.
Koncert, Det Gamle Raadhus, Nørresundby, torsdag.
Info
- Program: Hildegaard van Bingen: Improvisation over Ordo Virtutum
- Galina Ustvolskaya: Fire præludier for klaver
- Pauline Hall: Lille dansesuite
- Elfrisa Andrée: Trio G-dur, 1. sats
- Nancy Dalberg. Arabisk musik fra Sahara
- Ester Mägi: Dialoques
- Medvirkende:
- Karolina Leedo, fløjte
- Henriette Jensen, saxofon
- Sofia Lind Pedersen, cello
- Maria Eshpai, klaver
- www.raadhuskoncerter.dk