Koncert/Tversted Jazzy Days - Fellowship
Du skal sno dig dygtigt for at komme omkring de runde caféborde i salen på Klitgården. Her på Tversted Jazzy Days sjette dag, en torsdag aften, hvor der er dobbeltprogram med henholdsvis duoen Fellowship efterfulgt af mundharpevirtous Mathias Heise i spidsen for en sekstet.
Heise og co. kan du læse mere om i den tilknyttede artikel, for først skal vi lige duoen på banen. Henrik Gunde, flygel, og Jesper Bodilsen, kontrabas, dyrker den nordiske folketone sat i jazz, sådan som vi kender det fra den svenske pianist Jan Johannson.
Personlig, afdæmpet og gerne med udgangspunkt i folkemelodier, ligesom Johansson selv komponerede og videreførte det enkle, sørgmodigt eftertænksomme i sine egne melodier. Og ja, så skrev han jo titelsangen til tv-serien om Pippi Langstrømpe.
Gunde & Bodilsen lægger uden introducerende kommentarer ud med ”Brudemarch fra Sneum”, senere omdøbt ”Februar”. Det er lyrisk, tyst og afdæmpet kammerjazz.
Gundes anslag er let og flydende, improviserende og fabulerende, som han sidder der som en stor vesteklædte bjørn, brummende og hummende, med et julemandsskæg, der fint kunne vinde førstepræmie i landskonkurrencen ”Skæg, du aldrig glemmer”.
Bodilsen tilføjer præcist, detaljeret mørke bastoner, når han da ikke selv kaster sig ud i længere soloforløb. Førstenummeret glider over i et folkevisetema. Elegant svævende, med både elasticitet og glød.
Så var vi lige som kommet i gang og introduceret til duoens nordisk inspirerede repertoire. Men så blev det også en kende for stillestående i ”Koral nummer 2”.
En Gunde-komposition stående kirkehøjstemt uden rigtig at kunne bestemme sig for om den ville være klassisk musik eller jazz. Efterfulgt af ”Sneum Enge”, hvor Gunde takkede for, at en publikummer havde åbnet en dåseøl med et markant metalknips midt i nummeret.
- Det minder mig om Sneum, når vi kørte høsten ind og drak Hansa Pils.
Den bemærkning trak befriende grin gennem salen.
Der er ingen tvivl om, at Gunde & Bodilsen kan deres kram, er gode musikere, men det bliver i lange stræk for smådepressivt og søvndyssende andægtigt.
”Kringsatt af fjender”, Nordal Griegs digt skrevet som protest mod den voksende fascisme i 1936, senere sat i musik, er jo en uopslidelig klassiker, og duoen broderer på melodien. Men det bliver mere udadvendt teknisk brillians end nødvendig vedkommende musik.
Ganske som i ”Autumn Leaves” bliver det for kønsløst, pænt strøget og pressefoldet kammerjazz.
Vi trængte til, at der blev slået en ordentlig bule i jazzkasketten, og det fik vi så med aftenens andet navn …
Foto: Lars Mørch
- Fellowship, Klitgården, Tversted Jazzy Days, torsdag aften, 20. oktober.