Koncert
Christian Li, violin
Bacewicz, Tjajkovskij, Beethoven
Børn er født vidunderlige - nogle mere end andre. I den klassiske musikverden (og hos balletten) har man opdyrket en særlig slags, der simpelthen kaldes vidunderbørn.
Tidligere var det Europa, nu om dage er det især Kina og Østeuropa, der "producerer" den slags
På internettet kan man se imponerende optagelser af børn i 4-5 års alderen spille hundesvære klassiske værker, som om de aldrig har gjort andet.Det har de heller ikke.
De er formelig født med en violin i hånden, og man kan få kvarte, halve og trekvarte violiner tilpasset de små. De bliver dyrket og plejet som blomster. Som publikum skal man være hårdhjertet for ikke at lade sig begejstre.
Det store pædagogiske spørgsmål er naturligvis, hvad en så koncentreret og streng opdragelse gør ved børn som hele mennesker.
Men når de står på scenen foran et stort orkester - eller alene - er spørgsmålet om de kan foredrage, fortolke musikken eller bare lire en masse toner af;
Musik er jo andet og mere end toner, uanset hvor ekvilibristiske de udføres.
16-årige Christian Li er, trods sit asiatiske efternavn og udseende, australier. Han greb første gang en violin som 5-årig.
Og efter at han som 10-årig vandt én af juniorpriserne i Menuhin-konkurrencen i Geneve, har han arbejdet på at skabe en international karriere.
Den har foreløbigt ført ham til "udkanten" af de store orkestre, især i Australien og Skandinavien og en pladekontrakt.
Torsdag spillede han for en næsten fyldt sal i Musikkens Hus, og ja:
Han er en rigtig god musiker. Nu bør man jo ikke måle en præstation på musikerens alder, så hvad mere kan man skrive?
Måske at Christian ikke er en kryster. Tjajkovskijs violinkoncert er ikke sådan at bide skeer med.
Dels er den både teknisk og udtryksmæssig krævende:Dels er den så kendt, at publikum stiller krav om noget ekstraordinært, når de hører koncerten.
Det fik man ikke torsdag, snarere en slags standard-fortolkning.
Noget af Christians ekvilibrisme kunne sikkert godt bruges i skolegården, men nu bruger han dem på musikscenen. Det er da, øh: Vidunderligt.
Man kunne også notere, at han har lært de klassiske solist-attituder, og at han allerede er krukket nok til ikke at give et ekstranummer.
Alt i alt skal Christian Li nok klare sig på det ret store marked for gode solister, herunder vidunderbørn.
Koncerten indledtes i øvrigt med en ouverture af den polske 1900-tals komponist Grażyna Bacewicz, og efter pausen underholdt Aalborg Symfoniorkester og dirigent Fredrik Burstedt med den tyske 1800-tals komponist og vidunderbarn Ludwig Beethovens opus 67.
Hvorfor får Christian fire stjerner? Fordi fire stjerne ikke er så ringe endda og giver plads til flere. Og fordi man kan få meget foræret på et sølvfad og ved hård træning, Men ikke alt.
Vidunderbarn - det bliver man med alderen.
Foto: Hans Jørgen Fruensgaard
Koncert, Musikkens Hus, torsdag 12. oktober
Info
- Program:
- Grażyna Bacewicz: Ouverture
- Pjotr Ilítj Tjajkovskij: Violinkoncert
- Ludwig van Beethoven: Symfoni nr. 5 – Skæbnesymfonien
- Medvirkende: Christian Li, violin
- Fredrik Burstedt, dirigent
- Aalborg Symfoniorkester