Skip to main content
Koncert

Teenageren og de gamle

KONCERT - Aalborg Symfoniorkester, sæsonafslutning                                                       

Kan man høre på musik, om den er skrevet af helt unge eller meget gamle komponister?

Næppe, men når en teenager lykkes med noget så komplekst som at skrive en symfoni, så er der nok en pæn portion talent til stede. På den anden side skal man nok have en del leveår bag sig for virkeligt at have noget på hjerte.

Ved Aalborg Symfoniorkesters koncert torsdag spillede man musik af en teenager og to aldrende komponister. Man havde valgt at slutte sæsonen med musik af franskmændene Olivier Messiaen og Henri Dutilleux og russeren Dmitrij Sjostakovitj - alle store komponister i sidste århundrede, men på helt forskellige måder.

Messiaen opfandt tidligt og komponerede hele sit liv på dels et særligt rytmisk system, dels en ornitologisk interesse - hans musik er fyldt med fuglelyde og -referencer. Et andet kærtegn er hans livslange ansættelse som organist i Paris.

Det korte orkesterstykke "Un sourire", skrevet som en hyldest til Mozart året før Messiaens død som 83-årig i 1992, er dog helt anderledes: mere klassisk romantisk, end modernistisk, mere afdæmpet end voldsomt, med en utrolig smuk slutning.

Den samtidige Dutilleux, der døde som 97-årig i 2013, var ulig Messiaen et spraglet menneske, der hele livet ikke blot komponerede (bl.a. en stor del filmmusik), men også underviste, var organisator, mediemand og meget andet.

Hans to korte sang-cykler "Le temps l'horloge" og "Correspondances" er hardcore modernisme, der stiller store krav til lytteren.

I aftes formidabelt formidlet af den svenske sopran Susanna Andersson, der er mest kendt som operasanger, men her bragte sine store dramatiske talenter ind i koncertsalen. Hun har et imponerende register og en fantastisk dynamik. Andersson var et helt oplagt valg til den store opgave at fortolke Dutilleux's vanskelige musik.

Efter pausen kom den (sovjet)russiske styrvolt Dmitrij Sjostakovitj (1906-75) på banen. Hans Scherzo for orkester, komponeret da Dmitrij var 13, er meget ungdommelig for nu at sige det venligt, men da knægten fem år efter har gennemlevet puberteten og præsenterer sin første symfoni kan man allerede spore det, der bliver hans særkende:

Et udtryk fyldt med bizarre påfund, cirkusagtige passager, underfundig humor, men også med store dramatiske effekter og både patos og epos. Det blev til 15 symfonier i alt og hertil store mængder kammermusik, filmmusik, operaer og meget andet.

Alt sammen præget af de store omvæltninger i hans levetid, men bevarende ungdommens ukuelighed og musikalske særkender.

Hans Graf - også pænt oppe i alderen - er én af Europas mest erfarne og anerkendte dirigenter, som dog også har svinget dirigentstokken i resten af verden. Han direktion er præget af netop det overskud og den musikalske overlegenhed, mange års erfaring giver og som sikrer den nødvendige autoritet.

Aalborg Symfoniorkester kender Graf godt - det smittede af på de 65 stadsmusikanters glimrende engagement og præstation aftenen igennem.

Kan man høre, om musik ledes af en helt ung eller en gammel dirigent? Ja, helt sikkert. Hans Graf er et overbevisende, smukt eksempel på det.

Aalborg Symfoniorkesters kunstneriske chef Tecwyn Evans sagde tak for sæsonen og opfordrede til allerede nu at tegne abonnement til den nye. Programmet er udkommet og kan bl.a. findes via www.aalborgsymfoniorkester.dk. 25. maj bliver den nye sæson endvidere præsenteret ved en koncert.

Foto: Nicolas Cho Meier

Graf & Sjostakovitj - sæsonafslutning

Musikkens Hus, torsdag aften, 12. maj.

Program

  • Olivier Messiaen: Un Sourire
  • Henri Dutilleux: Le temps l’horloge for sopran og orkester
  • Henri Dutilleux: Correspondances for sopran og orkester
  • Dmitri Sjostakovitj: Scherzo op. 1
  • Dmitri Sjostakovitj: Symfoni nr. 1
  • Medvirkende
  • Aalborg Symfoniorkester
  • Hans Graf, dirigent
  • Susanna Andersson, sopran

.

.
Arkiv