- Det er nu også lidt dejligt, at familien har tid til at være så meget sammen, siger Jenny Sjöberg.
Hun er oboist i Aalborg Symfoniorkester, og hun har ikke udsigt til at skulle spille sammen med det helt store orkester lige foreløbig. For det er jo sådan med coronaen, at man ikke kan planlægge ret langt frem. Ingen ved, hvad der sker i morgen.
I en dagligdag uden koncerter er der stadig et instrument, der skal passes.
- Jeg øver nogle timer hver dag. Især i starten var det vigtigt at holde sig klar hele tiden. Vi skulle være stand by til den kommende koncert, siger hun.
Og måtte så gang på gang opleve, at den koncert – igen, igen – blev aflyst.
- Det er stressende hele tiden at være klar til at spille, og så sker det alligevel ikke. Så går man i gang med at øve til koncerten den næste uge. Som heller ikke bliver til noget. Nu tror jeg ikke, der sker noget før til marts, mener Jenny Sjöberg.
Forbereder kammerkoncert
I øjeblikket forbereder hun sig til en kammerkoncert 6. marts.
- Men jeg ved ikke, om det bliver med publikum, eller om det streamet. Vi kender slet ikke detaljerne endnu.
Man kan dog ikke lave en koncert uden at øve sig sammen. Jenny Sjöberg har forsøgt sig med Facetime og Teams. Men det går ikke. Der er for meget forsinkelse på lyden.
- Til gengæld er det udmærket at undervise via pc’en. Jeg har to elever fra Aalborg Musikskole, som jeg underviser på skift onsdag og torsdag. Lige der kan man sagtens bruge pc’en, for vi skal jo ikke spille samtidig.
Jenny Sjöberg bor i Aarhus sammen med sin musikermand, og her har hun planlagt en stribe koncerter i et mindre ensemble, når der engang åbnes.
To musikere under samme tag
Manden spiller bas-basun i Aarhus Symfoniorkester. Og det er et instrument, der kan give lyd fra sig. Derfor er det også nødvendigt med et stort hus, så der er plads til to hjemsendte musikere, der øver sig. Hver for sig.
- Vi har lige fået et nyt hus, og her er der et lydstudie ude i haven. Der står min mand og øver. Ellers ville det ikke være muligt.
- Jeg ville egentlig spille klarinet, men der var for mange, der stod i kø til at lære det instrument, så jeg blev spurgt, om jeg ikke ville spille obo i stedet.
Begge instrumenter er træblæsere og næsten lige store.
Og så er der mundstykket
En af forskellene er blandt andet mundstykket. På oboen er der er et dobbelt rørblad.
Og sådan et dobbelt rørblad er altså ikke noget, man lige bestiller hjem fra wish i Kina eller en anden netbutik. Det skal man lave selv. De kan ikke købes færdige. Og de skal skiftes hele tiden.
- Sådan et mundstykke kan holde mellem en dag og en uge. Men man skal selv snitte dem. Det tager ikke helt så lang tid som før, for der er maskiner, som har lavet lidt forberedende arbejde. Men man skal altså selv lave dem helt færdige. Jeg tror, jeg laver måske 10 ad gangen, siger den 41-årige oboist Jenny Sjöberg.
Og fortæller, at hun umiddelbart inden denne samtale lige har lavet seks mundstykker. Så er der til nogle dage.
- Men det er ikke sikkert, de alle sammen er lige gode. Så nogle bruger jeg til at øve og andre til orkestret.
Seks år i Aalborg Symfoniorkester
Som navnet antyder, er Jenny Sjöberg svensk. Men det er både kærligheden og musikken, der har bragt hende til Danmark. Her har hun spillet i Aalborg Symfoniorkester i seks år nu.
Nu da hun ikke øver op til at spille med i større orkesterværker, så har hun i stedet brugt tiden på at fordybe sig i sit instrument, og hun føler, at corona-tiden har givet hende nye indsigter i, hvad hun kan bruge sin obo til.
Men der bliver også øvet med henblik på en koncert. Datoen er sat: 6. marts skal Pro Musica spille. Det er en kvintet bestående af obo, klarinet, violin, bratsch og kontrabas. Programmet består af Sérgio Azevedo, Sergie Prokofiev og Torbjørn Helander. To af værkerne vil være Danmarkspremiere. Om der bliver publikum på, ved vi dog ikke endnu.