Årets nordjyske jazznavn - 2023
Hvad kan du bedst lide at spille - kontrabas eller el-bas?
- De er ligestillede. Jeg begyndte på el-bas, men den der bamsefornemmelse at stå og kramme en kontrabas … Den elsker jeg virkelig. Det at stå og koncentrere sig om at få en god lyd på den næste tone.
Ordene kommer fra Mads Houe Sørensen, bassist, komponist og underviser, som torsdag aften blev hædret som Årets Nordjyske Jazznavn på Tversted Jazzy Days. Udover hæderen består prisen af 5000 kr. plus et spillejob i Center for Dansk Jazzhistorie, Aalborg.
Mads Hou, i dag 30 år, voksede op i Mariager. Far Peter spillede klaver, var gospelpianist i Aarhus og underviste på musikskole, mens mor Hanne var sygeplejerske. Far var jazzinteresseret, mens mor ikke var til specielt kompleks musik.
- Jeg var omgivet af musik. Måske ikke så meget Gnags og Kim Larsen, men jeg blev hurtigt både interesseret og nysgerrig overfor al slags musik. Far spillede jazzplader, og jeg syntes, at det var både fjollet og anderledes end Kim Larsen.
Så en dag satte Mads sig bag trommesættet og begyndte at spille med det ene ønske for at få ”noget musik ud af min krop”. 12 år gammel blev han optaget i et rytmisk kirkeband, som spillede gospel og rytmiske salmer.
Og i folkeskolen var han også den, der arrangerede og spillede til jule- og sommerafslutning.
- Jeg legede min egen vej gennem musikken
I gymnasiet i Hobro spillede han i forskellige bands, både trommer og el-bas, men såmænd også elguitarist med nitter og det hele, med fokus på grunge og rock.
- Men jeg fik også øjnene op for jazzen mens jeg gik i gymnasiet. Det at man kunne komponere.
- Vi havde en gymnasielærer Anders Ørberg, som arrangerede for jazzkor, og han var med til at puste til jazzinteressen. Jeg lærte noget om de delikate detaljer i jazzkor.
Gymnasiet fik også besøg af MKG-lærerne fra Aalborg. Lasse Sandkamm, Torben Munk og Johannes Gammelgaard, som havde egne jazzkompositioner med og forklarede om dem.
- Det var sådan .. en kæmpeoplevelse, at det var muligt at udtrykke sine egne følelser gennem musik.
Mads søgte efter gymnasiet ind på MKG (musisk grundkursus -red.) og ”blev megaked af det”, da han ikke blev optaget.
Havde så et ”fjumreår” på musikvidenskab, hvor han øvede en masse, og så kom han ind på MKG. Og herfra videre til Det Jyske Musikkonservatorium i Aalborg, hvor han blev optaget i 2016 og hurtigt blev en del af byens jazzmiljø. Blandt andet gennem koncertforeningen Meutiviti, som han har været med i siden 2017 og formand for i årene 2018-2020.
Bassisten har spillet i mange forskellige sammenhænge, men har også sit eget orkester, Mads Houe & The Quavers. Ligesom han har komponeret ”Moderne Messe” - en højmesse med strygere, blæsere, rytmegruppe og sang, inspireret af nordisk jazz og moderne klassisk musik.
- Musik, der skal afspejle glæden ved kirkens fællesskab og livet med troen.
Han er også med i bandet ”Shadow Goverment” med pianisten Carsten Kær og trommeslager Matias Fischer, som de tre dannede under corona-nedlukningen, hvor det var begrænset, hvor mange du måtte se og være sammen med fysisk.
Hvorfor spiller du jazz?
- Det er en åben form, der giver dig mulighed for at spille komplekse rytmiske mønstre, melodisk og harmonisk. Du har nogle aftaler med dine medspillere, men kan også ”bryde” dem undervejs og bringe musikken et helt andet sted hen. Det er en utroligt spændende stilart.
Mads Houe bliver snart far for anden gang til en søn, om en lille måneds tid, og lægger ikke skjul på, at han er taknemlig og beæret over at have fået Den Nordjyske Jazzpris - ”måske Gud har haft en finger med i spillet”.
En anerkendelse han har sukket efter i mange år, og som han faktisk ikke regnede med at få efter i en lang periode at have haft mere fokus på familielivet end på musisk aktivitet
På selve overrækkelsesaften i Tversted spillede Mads som tak – tre egne kompositioner sammen med pianist Carsten Kær, bl.a. den nyskrevne ”Good or Bad Call”, inspireret af det telefonopkald, han fik fra formand Niels Ole Sørensen, Tversted Jazzy Days.
Så glæden det udløste, da han fik at vide, at han var årets nordjyske jazzmusiker, gav inspiration til det nye nummer.
- Tversted Jazzy Days dommerkomite tæller Hanne Elkjær, trompetist og formand i Dansk Musiker Forbund, Aalborg, Jakob Mygind, saxofonist og Niels Ole Sørensen, formand Tversted Jazzy Days og organist.
- Begrundelsen for, at netop bassisten Mads Houe Sørensen får prisen, lyder med Myginds ord:
- Flere af os har oplevet Mads Houe som komponist / dirigent af ”Moderne Messe” – et velkomponeret storværk, hvor han forsøger at inspirere folkekirken til fornyelse og til at åbne op mod et nyt segment med fokus på ånd fremfor ”spaghetti”.
- Som bassist møder vi Mads som et dedikeret anker i mindre konstellationer og han viser bl.a. sit instrumentale overskud og utrolige musikalitet i trioen ”Shadow Government”.
- ”Twelve Tone Ballads Trio” arbejder med frie improviserede forløb, og giver den ofte elitære 12-tone musik et venligt ansigt.
- Som tidligere formand for foreningen Meutiviti (foren. for grænseoverskridende musik) har Mads været og givet god kraft i styrkelsen af et stærkt nordjysk musikliv
- Prismodtagere gennem årene:
- 2004 Jakob Mygind, sax
- 2005 Jacob Skov Søndergård, sax
- 2006 Mikkel Ring, guitar
- 2007 Christian Skjødt, trommer
- 2008 Steen Lindgaard, Leder af MGK Hjørring
- 2009 Niels Ole Sørensen, hammond/organist
- 2010 Kenneth Dahl Knudsen, bassist
- 2011 Søren Raaschou, guitarist
- 2012 Jens Fisker Nielsen, guitarist
- 2013 Gregers Løvendahl Mogstad, sanger/pianist
- 2014 Margrete Grarup, sanger
- 2015 Jakob Sørensen, trompetist
- 2016 Lasse Sandkamm, guitarist
- 2017 Rasmus Sørensen, pianist
- 2018 Albert Reinholdt Østergaard, bassist
- 2019 Casper Hejlesen, guitarist
- 2020 Ginne Marker, sanger og guitarist
- 2021: Carsten Kær, pianist
- 2022: Mads Hau Jensen, guitarist
- 2023: Mads Houe Sørensen, bassist