Skip to main content
Cd'er

Dansk mangfoldighed

CD’er - Palle Mikkelborg, Poul Ruders, Lars Hannibal, Sunleif Rasmussen                                                

Mangfoldighed er udbredt i kunst. Selv inden for en forholdsvis snæver genre som ny dansk kompositionsmusik, altså "klassisk" musik fra vor tid, er der store forskelle.

Det dokumenterer det idealistiske pladeforlag OUR Recordings med dets udgivelser. Her lidt om cd'er med musik af fire meget forskellige komponister.

Noget af det, de fire trods alt har til fælles er, at de lever i bedste velgående. Der er tale om Palle Mikkelborg (f. 1941), Poul Ruders (f. 1949), Lars Hannibal (f. 1951) og Sunleif Rasmussen (f. 1961).

Noget andet, at de alle har et instrument som udgangspunkt for deres uddannelser som komponister. Endelig er de anerkendte hjemme og ude med koncerter og pladeudgivelser.

Verdensmusikeren

Palle Mikkelborg er, som mange vil vide, trompetist af internationalt format.

Men han har gennem sin lange karriere også udmærket sig som komponist til en mængde musik, der naturligvis tager udgangspunkt i hans genre, jazz, men også har inspiration fra mange andre genrer og kulturer.

Man kalder den spændende fusion, der opstår, verdensmusik. Ud over jazz'en har Mikkelborg skrevet kammermusik, orkestermusik, kormusik og meget andet.

Cd'en "Going To Pieces - Without Falling Apart" bringer Mikkelborgs koncert for harpe, blokfløjte og strygere af samme navn og en epilog for trompet og strygere, "Afterthoughts".

Titlerne er typiske for komponisten, og de bør forstås ikke som beskrivelser af musikken, men som en slags filosofisk og visualiserende tilgang, man (måske) kan benytte sig af i sin oplevelse.

Det gælder også titlerne på de 12 satser i koncerten, der er skrevet til Mikkelborgs mangeårige hustru og musikpartner, den walisiske harpenist Helen Davies. Hun spiller i smuk samhørighed med blokfløjtenisten Michala Petri og Sønderjyllands Symfoniorkester, dirigeret af Henrik Vagn Christensen.

Kombinationen af harpe, blokfløjte og strygere er usædvanlig, men rigtig godt "hørt" af Mikkelborg. Musikken er melodiøs, lyrisk, billed- og farverig, stille, reflekterende, mediterende, nordisk, afrikansk, orientalsk - altså mangfoldig i ypperste forstand og helt i takt med Mikkelborgs eget udsagn: "Mit liv er en symfoni i forskellige satser".

Den støjende og stille

Poul Ruders er oprindeligt organist, men har markeret sig som én af sin generations mest markante danske komponister. Han er på mange måder en stor komponist.

Ét er, at han er over to meter høj, men hans værkfortegnelse, listen over koncertopførelser og pladeindspilninger er også af betragtelige formater, og nu hvor låget er taget af:

Hans musik har undertiden et lydniveau så voldsomt, at det har fremkaldt protester fra musikere og besøg af Arbejdstilsynet. Retfærdigvis skal det noteres, at Ruders kan skrive helt stille musik.

At komponere er i høj grad et håndværk, der skal læres, men Ruders nyder stor respekt for sin kunnen, selvom han mestendels er selvlært.

Ikke blot er de grundliggende kvaliteter i orden, men hans evne til at udnytte instrumenternes muligheder er formidabel. Måske derfor udfordrer hans musik ofte både musikere og publikum.

Den store Ruders bor i en lille flække på Sydsjælland, hvor han i en skurvogn skriver musik, der giver genlyd i Berlin, London, New York og i øvrigt mange steder i USA. Hans musik opføres af nogle af verdens mest kendte orkestre og prominente bestillinger strømmer ind.

En cd med tre kammerværker giver et godt indtryk af spændvidden i Ruders musik. Den er vildt dynamisk - fra det øredøvende til det næsten uhørlige.

Den er fragmentarisk, atomiseret, men alligevel båret af en logisk arkitektur og er sine steder faktisk meget melodisk - storladne operaer fylder også på værklisten.

Musikken præsenteres ikke med lange programnoter, og det er en befrielse. Den spilles af det fremragende ensemble Rudersdal Chamber Players, men nej: navnet har ikke noget med komponisten at gøre - det er hentet fra kommunen nord for København.

Élégantier'en

Lars Hannibal er anerkendt guitarist og lutenist. Men altså også komponist, digter, arrangør og musikentreprenør på mange felter. Hans mangeårige samarbejde med blokfløjtefænomenet Michala Petri er legendarisk, og deres ægteskab og musikalske børn har været var ugeblad-stof.

Det skal ikke skjule, at familien er seriøst arbejdende kunstnere, for længst anerkendte hjemme og ude. En frugt af det er deres pladeselskab OUR Recordings, der især udgiver CD'er med deres egne kompositioner og koncerter i en lind strøm, men i rosværdig grad også med andre kunstnere med spot på nutidig dansk musik.

På Lars Hannibals cd [BLUE] finder man 10 af hans originalkompositioner og 8 arrangementer af klassiske danske sange.

Hannibals musik er poetisk, sørgmodig, elegant, ofte inspireret af folkemusik. Det er ikke altid stor musik, men kvalificeret feel good musik, som kan tåle flere genhør.

På albummet høres, foruden Lars Hannibal og Michala Petri, Agnete Hannibal Petri på cello og endelig Amalie Hannibal Petri, der synger tre engelsksprogede sange med både tekst og musik af faderen. Sangene og udførelsen er skønhed i høj potens. Wau!

Færingen

Sunleif Rasmussen, begyndte som mange sin musikalske dannelse ved klaveret, men hvis man kan kalde det et instrument, så er "Færøerne" et, Rasmussen spiller dygtigt på.

Det lyder måske underligt, men færøsk kultur, natur og historie er på en sælsom, mytisk måde vokset ind i Rasmussens musik uden at den direkte lyder "færøsk".

Selv om komponisten har tilbragt det meste af sit liv i Norge, Danmark og ude omkring, har han også beholdt sit hjem på Sandoy, ligesom han medvirker aktivt til udviklingen af øernes musikliv. Rasmussen kan præsentere en omfattende og mangfoldig værkliste og et CV med flere anerkendelser og priser.

Cd'en "Territorial Songs" bringer to orkesterværker og tre kammerværker. Mest imponerer blokfløjtekoncerten, der har givet navn til albummet, med sin kontrastrigdom mellem den spinkle fløjte og det markante orkester.

Det er rigtig godt håndværk, formidlet af Michala Petri og Aalborg Symfoniorkester med Henrik Vagn Christensen i front.

Også "Winther Echoes" for blokfløjte og strygere gør indtryk. Musikken er fortættet, koncentreret, underfundig, lidt reserveret og indadvendt, men meget forskellig og den peger på en komponist med et stort udtryksbehov.

Alle cd'ens værker er skrevet til og spilles af Michala Petri. De virker som en slags undersøgelse af blokfløjtens muligheder i forskelligt samspil: som solo, med kammerensemble, med kor, med orkester m.v. De øvrige medvirkende er DR Vokalensemblet og Lapland Chamber Orchestra, dirigeret af Clemens Schuldt.

Samlet står disse udgivelser til fem stjerner, og de skal forstås og læses som et gennemsnit af de fire udgivelser iblandet en cadeau til pladeselskabet for entusiasme og kvalitet.

cd'er

  • Palle Mikkelborg
  • Going To Pieces - Without Falling Apart
  • Afterthoughts
  • OUR Recordings 6.220607
  • Poul Ruders
  • Clarinet Quintet
  • Throne
  • Piano Quartet
  • OUR Recordings 6.220680
  • Lars Hannibal
  • [BLUE]
  • 8 originalkompositioner
  • 10 arrangementer af danske sange
  • OUR Recordings 8.226914
  • Sunleif Rasmussen
  • Flow
  • "I"
  • Sorrow and Joy Fantasy
  • Winther Echoes
  • Territorial Songs
  • OUR Recordings 6.220674
  • www.ourrecordings.com
Arkiv