Skip to main content
Kunst foromtale

- Nu kan jeg lave kunst igen for første gang siden '99

- Træerne heroppe har næsten altid hentehår. 

Siger Jerena Cecilie Stenbryggen til mig, imens vi begge kigger ud ad vinduet.

Som 3-årig var Jerena Cecilie Stenbryggen ramt af polio i hendes fødeby Thanjavur. Som godt 4-årig blev hun bortadopteret til Danmark, mere præcist Nordjylland, hvor hendes forældre bor.

De seneste år har kunstnerens liv forandret sig. Hun har både kæmpet med sygdom, er kommet i bedring og har fundet sin biologiske mor. Dette er lidt af hendes fortælling.

Vi er i et af lokalerne på Det Nordatlantiske Fyr i Hanstholm. Hun har helt ret i, at træerne har hentehår. Der blæser meget ved Vesterhavet i Nordjylland, og træerne læner sig alle skarpt mod øst. 

Jerena Cecilie Stenbryggens udstilling, RE-COLLECTION (PART 1), er støttet af Statens Kunstfond, og skal udstilles på Det Nordatlantiske Fyr dette forår og sommer.

Med sin udstilling har kunstnerens mål været at skabe inviterende værker, som tilskueren kan være en del af. Hendes tanke bag dem er, at skabe transitions-punkter for en både individuel og fælles heling. På et både lokalt og globalt plan. Som kunstneren selv skriver om hendes udstilling: 

- Ved at stille min fortælling til rådighed via værkerne, får du mulighed for at spejle din egen fortælling i en sydindisk piges blik og “en tilfældig nordjydes liv”. 

Kunsten har altid været en del af Jerena Cecilie Stenbryggens liv. Efter gymnasiet gik hun på Holbæk Kunsthøjskole og ville gerne fortsætte inden for kunstverdenen.

Men efter en fejloperation da hun var 17 år i forbindelse med hendes sygdom, blev planerne sat lidt på pause.

Efter at have ventet tre år, og en re-operation endnu ikke havde fundet sted, besluttede hun sig for at søge ind på Kunsthistorie på Københavns Universitet

Efterfølgende skabte den unge kunstner værket “Mediehappening” i samarbejde med sin medstuderende og kunstneriske partner. Værket var en del af Charlottenborgs forårsudstilling i 1999. Få år efter begyndte Jerena Cecilie Stenbryggen desværre at lide mere under sine post polio-syndromer. 

- Jeg troede, at hvis jeg trak stikket lidt, så ville jeg nå at få det bedre, så vi kunne følge op på de muligheder “Mediehappening” skabte. Men jeg blev mere og mere dårlig. 

Hun valgte i stedet at fokusere på uddannelsen. Efterfølgende arbejdede hun på Københavns Universitet og ved Statens Kunstråd. Men Jerena Cecilie Stenbryggens sygdom udviklede sig fortsat, og i mange år var hun for syg til at arbejde. Hun fik efterfølgende førtidspension. Tingene ændrede sig dog, da hun mødte en ung kirurg i 2020.

- Der var ingen udsigter til, at jeg skulle få det bedre, eller blive re-opereret. Men så var der en ung kirurg som lige havde fået knivbevis. 

Siger Jerena Cecilie Stenbryggen drillende og griner.

- Han sagde: Jeg tror godt, at jeg kan gøre noget. 

Inden han opererede Jerena Cecilie Stenbryggen i 2020, spurgte han hende om, hvad hendes drømme med operationen var. Hun drømte om fire ting: At kunne gå i haven igen, at tage et enkelt slag golf, at cykle, og det sidste og største ønske, hun drømte om: at lave kunst igen.

- Jeg har lige sendt ham en invitation til ferniseringen og skrevet til ham, at nu kan vi krydse punkt nummer fire af. 

Nu kan Jerena Cecilie Stenbryggen nemlig lave kunst igen. 

- Nu kan jeg lave kunst igen for første gang siden 1999. Jeg har været meget i tvivl om, jeg skulle gøre det igen. For jeg ved også hvor meget det kræver.

Hun får hjælp af venner og familie til at sætte udstillingen sammen, imens hun opfinder, tegner og guider. Mange af idéerne til den kommende udstilling, har været længe undervejs. 

- Der har lagt så mange idéer, tanker og tegninger i min skrivebordsskuffe i så mange år nu. Det er nogle af dem. jeg har fundet frem og realiseret.

Et af emnerne, som fylder i RE-COLLECTION (PART 1), er Jerena Cecilie Stenbryggens forhold til sine forældre og biologiske mor, som hun for nyligt har fundet. Jerena Cecilie Stenbryggens kalder sin biologiske mor for Am'mā. Det tamilske ord for mor.

-  Det ene af værkerne er en hyldest til mine to mødre. Jeg begyndte at arbejde med idéen allerede inden, at jeg fandt min biologiske mor. Men det er selvfølgelig blevet forstærket af, at jeg har fundet hende.

Værket er et mixed media-værk, som blandt andet består af to identiske huse, som repræsenterer de to kulturer, og de to liv, som Jerena Cecilie Stenbryggen har haft. Samt en sammensmeltning af dem. Derudover er værket skabt for at invitere gæsterne indenfor i konstruktionerne. 

- For min udstilling betyder det, at et af værkerne er blevet et mixed media art-værk. Her har jeg noget lyd fra min mor, og noget lyd fra min Am'mā. Derudover er der lyd fra mit barndomshjem i Nordjylland, samt lyd fra Indien. Det hele bliver så mikset sammen af en lyddesigner. 

Jerena Cecilie Stenbryggen har altid ønsket at finde sin biologiske mor. Efter hun var i Indien i 1995, gav hun dog slip på tanken en lang årrække.

Men da hun langsomt begyndte at få små erindringer, begyndte spørgsmålet omkring hendes biologiske mor igen at trække.

En dag sad hun ved sin computer og så på sit gamle indiske pas. Hun har fået passet forstørret og hængt op på sin væg. Her opdagede hun et bynavn, hun ikke tidligere havde bemærket.

- Det første billede, som dukkede op, da jeg googlede bynavnet, var af et stort tempel. Det var en åben konstruktion, med en stor skulptur af en tyr inden i. Så klappede jeg computeren sammen.

Jerena Cecilie Stenbryggen fortæller, at hun som barn havde drømt om selvsamme skulptur. Hun blev i det øjeblik bekræftet i, at drømmen var et minde. Herefter gik hun i gang, med at lede efter sin biologiske mor. Efter at have få udleveret alle hendes papirer, fandt Jerena Cecilie Stenbryggens kæreste, hendes Am'mās fulde navn. Herefter gik jagten løs på Facebook.

- Ved den anden profil med det rigtige navn, var der intet billede. Jeg kiggede på vedkommendes væg, og det eneste der stod var: Hej Jerina. Jeg leder efter dig. Vær sød at kontakte mig, jeg tror du er cirka 34 år gammel. Så startede vi forfra med tårer og nedklapning af computer. 

Efter ganske kort tid, med meget intens søgning på internettet, fandt Jerena Cecilie Stenbryggen en dag hendes Am'mā igennem LinkedIn. De fik hurtigt aftalt et videoopkald. 

- Så lige pludselig, på et kvarter, mødte jeg lige pludselig min biologiske mor. 

Udover værket til hendes mødre, består RE-COLLECTION (PART 1) af  tre yderligere værker, som alle tager udgangspunkt i Jerena Cecilie Stenbryggens liv og fortællinger.

To af dem er større installationer, og det sidste er et videoværk. Selvom udstillingen tager udgangspunkt i kunstneren selv, er det det vigtigt for hende, at publikum får deres egne indtryk og tanker om værkerne. 

- Jeg er udgangspunktet, og når jeg først har præsenteret mine værker, så er det jeres. Så det ikke længere handler om min rejse, men om alles rejser og bevægelser.

Billederne i artiklen viser arbejdet undervejs. De færdige værker kan opleves på Det Nord Atlantiske Fyr i Hanstholm fra 10. april til 26. juni.

Arkiv