Et ganske særligt maleri finder om kort tid vej til Skagens Museum. Museet selv er så kæk, at de kalder værket for mesterens mesterværk. Det er måske at stramme skruen lige lovligt kraftigt, men det ændrer dog ikke ved, at der er tale om et af de vigtigste værker i kunsthistorien.
Værket heder ”Impression, soleil levant”.
Det er i denne titel, at vi finder kernen til det hele. For der var med dette værk, at Claude Monet skabte impressionismen. Impressionismen som kunstretning fik ganske enkelt sit navn efter værket.
Værket skildrer en solopgang. Men før dette værk ville enhver solopgang blive skildret ganske naturalistisk.
Der blev en farlig ballade, da Monet viste værket for første gang. Kan man det, spurgte det bedre borgerskab og rynkede på deres næser.
I november 1872 under et ophold i den nordfranske havneby Le Havre, der ligger ud mod den Engelske Kanal, malede Claude Monet det berømte værk fra sit værelse på Hôtel de l’Amirauté. Motivet er en udsigt over inderhavnen en tidlig efterårsmorgen, hvor kajer og havnebassiner, skorstene og master er omgivet af tåge.
Det er udført med en sjælden frihed i penselføringen, der giver indtryk af et hastigt nedfældet maleri. Visse steder har penselstrøgene helt sluppet hinanden, så de flere steder ses som afgrænsede, aflange pletter. Alligevel skaber især vandets bølger og solen med sin spejling i vandet og sine varme orange farver et enkelt, smukt og helt ikonisk udtryk.
Normalt ville et værk på den tid få titel efter stedet, i dette tilfælde havnen i Le Havre, men stedet er i sjælden grad uigenkendeligt. Denne mangel på topografisk genkendelighed var formodentlig medvirkende til, at Monet gav maleriet titlen ”Indtryk. Solopgang”- oversat til dansk.
Værket hænger til dagligt på Musée Marmottan Monet – altså museet i Paris, hvor man normalt tager hen for at se Monets værker. Og det museum er ikke ligefrem kendt for at låne værker ud. Derfor er det noget af en sensation, at det er lykkedes Skagens Museum at låne værker.
13. maj åbner museet udstillingen ”Krøyer og Paris. Franske forbindelser og nordiske toner”, og det er her, man kan se værket. Udstillingen varer frem til 18. september, men det vil kun være muligt at se Monets værk i en begrænset del af udstillingsperioden, for værket udlånes kun i halvanden måned.
Krøyer ser med al sandsynlighed impressionisterne første gang på deres fjerde udstilling i 1879. Efterfølgende skriver han dobbelttydigt om dem i et brev: På den ene side mener han, at man i Danmark og som dansker vil blive voldsomt forarget over at se deres kunst, men på den anden side har gruppen haft god indflydelse og stor betydning. Fransk impressionisme bliver ofte kædet sammen med skagensmalerne, fordi de overlapper hinanden i tid. Kunstnerkolonien i Skagen opstår i de samme år som impressionismen, men her hører lighedspunkterne dog op.
Og lige præcist det afbildede motiv i Monets mesterværk etablerer en mystisk samklang mellem de to malere, Monet og Krøyer, for mens der ikke i Frankrig var stor interesse for et maleri af en solopgang, så var det derimod et uomgængeligt tema for de nordiske malere. Derfor er det også helt unikt at kunne se netop dette værk på et museum, hvor både P.S. Krøyer og de skandinaviske solopgange er så rigt repræsenteret.
Udstillingen bringer publikum helt tæt på P.S. Krøyers kunstneriske udvikling og karriere med en sensationel præsentation af naturalismens sværvægtere. Udstillingen rummer en række af Krøyers hovedværker samt en stribe spektakulære indlån fra en række internationale museer. Med navne som Bastien-Lepage, Bonnat, Besnard, Pelouse, Breton, Chartran, Rodin og Millet foruden Krøyer selv og Monet er der tale om en sjældent set særudstilling.
Krøyer følges gennem udstillingen i de vigtige år fra 1877, hvor han rejser til Paris som ung kunstner, og frem til 1900, hvor hans franske eventyr når sit klimaks. Med udstillingen viser museet vigtige uddrag af, hvad Krøyer oplever på rejsen, hvad han tiltrækkes af, hvad han distancerer sig fra, og hvordan hans franske forbindelser udvikler sig gennem karrieren.
Udstillingen markerer samtidig afslutningen på et treårigt forskningsbaseret samarbejde mellem Musée Marmottan Monet og Skagens Kunstmuseer. Samarbejdet har succesfuldt introduceret Krøyer for det franske publikum med udstillingen "L’heure bleue de Peder Severin Krøyer" på Musée Marmottan Monet i 2021.