KUNST: "Nordens lys"
Det er jo lidt af en helgarding, som Dronninglund Kunstcenter har valgt som titel på denne efterårsudstilling. Nordens lys kan jo strengt taget være mange ting. Men her er fokus på især akvarelmaleri (med 11 malere) samt skulptur, glas og andet kunst med et skulpturelt præg.
Kvalitetsmæssigt er der også store spænd mellem de mange kunstnere. Nogle er suværene, andre er noget mere jordbundne. Smag og behag er heldig forskellig.
Mange af værkerne er i højformat - især i starten af udstillingen, hvis man går med klokken rundt i udstillingslokalerne. I så fald er Karin Lykke Groths gigantiske værker noget af det første, man møder. Der er skrald på - alene størrelsen imponerer. De hænger side om side med værker af Beate Brosbøl Hansen (keramk/stentøj) og Ingrid Solesvik. Sidstnævnte får virkelig farverne til at løbe sammen på en delikat måde, og førstnævne udviser en imponerende teknik med de grafiske mønstre på hendes krukker.
Finske Pive Toinen repræsenterer nærmest undervandsmaleri, eller hvad man nu skal kalde det, når man arbejder med vandfarver og motiverne er fundet i vandet. Især hendes fire akvareller af blæretag er smukke. Men man kan også købe en bette fisk med hjem for kun 250 kroner - det er jo næsten samme pris som hos fiskehandleren.
Derek Mundel viser fine naturskildringer. Anne Østergaards værker er fine og uden nævneværdige dikkedarer, men hendes værk "Kvæg på række" imponerer. Farverne løber ned ad papiret, og det værk kan noget mere end de mere pæne værker. Lotte Söder viser en hel lille landsby af glashuse, så her skal der ikke kastes med sten. De er ganske hyggelige uden at imponere.
Når man når frem tl Kari Kollveit sker der ting og sager. Nu er alle de pæne naturskildringer kastet bort. Her leget med motivet i en grad, så man kommer til at tænke på Poul Anker Bech. Det er dejligt, og det er også frækkere og med en kraftigere brug af farver. Ved siden af finder vi fire gode store værker kun i sort/hvid af Lars A. Persson. Her bliver vinteren foreviget så præcist, at man næste kommer til at fryse om fødderne. Erik Reinert har sendt en masse ældre mennesker på skovtur. Her er masser af bevægelse og flotte farver, og han fanger naturen bedre end de fleste andre.
Hele kunstcentrets store sal er præget af Kersti Merlin Eriksdottir og hendes bronze-værker, der er usædvanligt smukke. Her er mange dyr blandt motiverne. Nogle kan genkedes. Andre kendes kun fra fantasien. På førstesalen finder vi to kukkasser af Rita Leppinen. I hver kasse er der fugle eller insektser. Det er ret finurligt.
Det er også på førstesalen, at vi finder Bardur Jakupssons akvareler. Nu er vi i en hel anden liga. Det gælder både teknik og motiv. Hans værker i er særklasse de mest professionelle på udstillingen. Her er en kunstner, der tør lidt mere end de andre kolleger på udstillingen. Men han kan sandelig også noget mere.
Værd at nævne er også Lene Stevns Jensens seks store krukker med masser af figurer. Det er stentøj. Det er tungt. Men det er også ganke dekorativt.
Der er mange flere udstillere end de nævnte. Og der er mange oplevelser på udstillingen. Som sædvanligt i Dronninglund Kunstcenter er der ikke sparet på værkerne. De hænger tæt. Så der er med garanti gode oplevelser til alle. Og de gode oplevelser, jeg har haft, er med garanti ikke de samme, som andre vil få.
Mange flere billeder under faktaboksen
Nordens Lys
- Dronninglund Kunstcenter.
- Medvirkende kunstnere: Fra Danark: Anne Østergaard, Erik Reinert, Jørn Hansen, Karin Lykke Groth, Lauge Voigt, Lene Stevns Jensen og Anne Flohr. Fra Sverige: Bente Brosbøl Hansen, Mia Tingval, Lars A. Persson, Lena Johansson Fahlén, Lotta Söder, Kerstin Merlin Eriksdottir og Ulf Johnsson. Fra Norge: Elisabet Alsos Strand, Ingrid Solesvik og Kari Kolltveit. Fra Finland: Pive Toivonen og Rita Leppiniemi. Fra Færøerne: Bárður Jákupsson. Fra Island: Derek Mundell. Fra Grønland: Lucia Geraae.
- Vises indtil 7. november.