Skip to main content
Kunst

Med billedet som bro

"Med billedet som bro - Else Raasum og Jean Moreaux i dialog med 2021"

Netop nu inviteres publikum inden for på Dronninglund Kunstcenter til den første udstilling i Danmark med det dansk-franske kunstnerægtepar Else Raasum (1942-2017) og Jean Moreaux (1938-2001).

Der er tale om en retrospektiv udstilling med næsten 50 års kunsthistorie fortalt gennem parrets liv og værker. Samtidig har kunstcentret indbudt otte samtidskunstnere til at gå i dialog med forskellige epoker og stilarter i de to kunstneres liv for på den måde at bygge bro mellem fortid og nutid.

Udstillingens titel er "Med billedet som bro - Else Raasum og Jean Moreaux i dialog med 2021", og den vises i alle kunstcentrets otte sale, fra kælder til kvist.

I alt rummer udstillingen 340 værker, og ud over såvel olie- som akrylmalerier vises der bl.a. tegninger, grafik, lerskulpturer, batik, mobiler og eksempelvis en række af Moreaux' spektakulære giner, der på udstillingen rejser sig som en catwalk på en rød løber.

- Publikum bliver præsenteret for en enorm skaberglæde præget af stor alsidighed, originalitet, kolorisme og spontanitet. Det er helt vildt, så meget Else Raasum og Jean Moreaux har skabt. Og gemt. Det er næsten som om, de har malet en dagbog, konstaterer Stinne Teglhus, kunstnerisk leder af Dronninglund Kunstcenter og fortsætter:

- Samtidig er det imponerende, at parret har formået at bevare så mange af deres værker. For de flyttede en hel del rundt. De har boet både i Frankrig, Italien, Belgien og Holland, men aldrig haft fast bopæl i Danmark.

- Noget af det mest interessante for kunstcentret er alle de genrer, som parret mestrede gennem deres næsten 50 års kunsthistorie. Også stilarter de selv har fundet på.

- De er betydningsfulde kunstnere, der har noget på hjerte og er samtidig virkelig dygtige håndværkere. Om man er kunstner eller ej, så bliver man inspireret af dem begge. Det er et kunstnerisk mekka. Et sansebombardement, mener Stinne Teglhus.

Når den kunstneriske leder sætter et par ord på Jean Moreaux' udtryksform, er den præget af figurativ surrealisme, ofte med kvinden og dyr som centrale figurer.

- Og så opfandt han eksempelvis selv ordet baroxysme - en stilart med voldsomme udtryk i de maleriske historier sat sammen med surrealisme. Som ækel æstetik, hvor han bl.a. spidder militæret og den katolske kirke, som han var kritisk overfor.

- Else Raasums værker er ofte kendetegnet ved at være nonfigurative, hvor hun behersker farver og sikre strøg - med stor fokus på farver. Fra hun tegnede små fine illustrationer af franske byers broer, udviklede hun til det nonfigurative udtryk og skabte bl.a. både malerier og lerskulpturer.

Udstillingen begynder på kunstcentrets 1. sal med forelskelsen, da de unge studerende, Else og Jean, møder hinanden på Kunstakademiet École des Beaux-Art i Paris i 1962. Hun var allerede uddannet på Kunsthåndværkerskolen i København, han på kunsthåndværkerskolen i Grenoble.

- Udstillingen er bygget op nærmest som en livscyklus omkring deres kunstneriske fællesskab fra ungdom til alderdom, fortæller lederen.

Raasum og Moreaux havde begge en kompromisløs tilgang til kunsten, giftede sig i en ung alder og levede, ofte fattige, af deres kunst resten af livet. Kunsten var deres liv, og - ikke mindst - dyrkede de kunstens revolutionære potentiale.

Da de i 1960'erne boede i Amsterdam og Bruxelles lod de sig inspirere af surrealister som Dubuffet, Dotremont samt af danske Asger Jorn og de øvrige Cobra-kunstnere. Den fabulerende og abstrakte ekspressionisme kom til at præge ægteparrets kunstneriske udvikling.

- Ingen af dem har nogen tilknytning til det nordjyske. Men jeg faldt simpelthen for den interessante, spændende, søde og også barske historie om parret og deres kunst. Den må andre mennesker også kunne have glæde af at se, siger Stinne Teglhus.

Hun tilføjer, at udstillingen blev mulig, fordi værkerne i forvejen var samlet og kørt fra Frankrig til en villa i Gentofte hos Else Raasums niece, Malene Ringvad, som arvede hele samlingen efter kunstnerparret, der aldrig selv fik børn.

Raasums og Moreaux' omfattende produktion sættes over for de otte samtidskunstnere: Mia Nelle Drøschler, Camilla Skov, Clara Reeh, Rasmus Styrmer, Amanda Monceau, Jonas Pihl, Emilie Tarp Østengård og Meik Brüsch. De viser både maleri, foto og keramik.

- De moderne kunstnere sætter Raasums og Moreaux' kunst i perspektiv. Vi kunstnere lader os ofte inspirere af andre kunstnere, og de otte samtidskunstnere har skabt værkerne specifikt til denne udstilling, hvilket giver datidens kunst noget nutidigt. Det giver udstillingen et "da" og et "nu". Raasum og Moreaux bliver aktuelle, selv om de er døde, siger Stinne Teglhus.

Hun understreger, at kunstcentret ønsker at udbrede kendskabet til Raasum og Moreaux i Danmark og håbet er, at "Med billedet som bro - Else Raasum og Jean Moreaux i dialog med 2021" bliver en vandreudstilling, der kan vises andre steder i landet.

I øvrigt er der mulighed for at købe udstillingens værker.

Læs anmeldelsen her

Fakta

  • "Med billedet som bro - Else Raasum og Jean Moreaux i dialog med 2021"
  • Kurator: Connie Boe Boss
  • Dronninglund Kunstcenter indtil 4. juli 2021
  • Åbent tirsdag-fredag kl. 13-17, weekend og helligdage kl. 11-17
  • Søndag 23. maj kl. 13-16 er der Arttalk med arving Malene Ringvad, der fortæller om sit personlige kendskab til kunstnerparret Else Raasum og Jean Moreaux.
  • Derudover deltager kunstnerne Rasmus Emil Styrmer og Jonas Pihl, som begge viser værker på udstillingen.
  • Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond samt Aage og Johanne Louis-Hansens Fond
  • Arvingen Malene Ringvad udgav i 2019 sammen med sin mand, Peter Friederich, bogen "Morosum - Jean Moreaux - Else Raasum" på forlaget Spring. 
Arkiv