Skip to main content
Lørdagsklummen

De falske selvforståelser

- Virkelighed og fiktion, George. Du kender ikke forskellen.

Sådan råber Martha til George i en af de vildeste konfrontationer, parret har i sidste akt af "Edward Albees stykke ”Hvem er bange for Virginia Wolf".

Handling kalder forfatteren selv eksorcisme.

Da vi arbejdede på stykket sidste vinter, spurgte vi os selv om, hvorfor forfatteren kalder det "Who's afraid of Virginia Wolf", og da vi undersøgte forfatterinden Virginia Wolf nærmere, fandt vi ud af, at hun var meget optaget af identitet og fiktion som filosofiske og eksistentielle menneskeskikkelser.  

Det er det mest centrale tema i Edward Albees skuespil.  

Wolf mente, at menneskets falske illusion om sin egen identitet er ilten i vores liv, og når vi mister den, opstår der voldelige kriser, som er dødelige.

For at komme ud af krisen skabes en ny falsk illusion om ens nye identitet, der bliver ens ilt til at leve videre. Dette slog os som en meget overraskende og præcis sandhed. Især for vores tid og de kriser, vi har været igennem i de sidste mange år.

To falske selvforståelser

I den nuværende krise støder to falske selvforståelser sammen: den russiske og den vestlige.

Den vestlige selvforståelse er, at vi er udviklede civiliserede lande med meget robuste demokratier baseret på menneskerettigheder, retsstat og liberale værdier. Disse værdier trues af et fascistisk eller halvfascistisk Rusland og ditto Kina, der rejser sig som økonomiske, militære og ressourcemæssige kræfter, der angriber vores værdier og vores levevis.

Den russiske selvforståelse er også for nylig begyndt at blive udtalt og tage en klarere kontur af en national identitet: de står op for de undertrykte, her udtænkt i en geopolitisk sammenhæng, nemlig det "globale syd" i en befrielseskamp mod vestlige imperialistiske magter, der har udnyttet og udnyttet dem gennem århundreder med forskellige midler.

Ruslands historiske destination er at lede den kollektive kamp mod sådanne undertrykkende kræfter, hvad enten det er gennem den russiske revolution eller ved at stoppe Hitlers drøm om "Lebensraum" for sine herrer.  I sin fortælling beskrives vesterlændinge i stigende grad som sådanne herrer, der gennem NATO, dollaren, Swift, verdensbanker og handelsaftaler tilraner sig dette "lebensraum" i vores tid.

Tredje verdenskrig er igang

Når jeg siger, at begge disse selvforståelser er falske, vil både russeren og vesterlændingen tro, at de ikke er falske, men sande. 

Ligeledes forklares retfærdigheden af de to positioner i den vanvittigt tragiske og totalt brutale krig i Ukraine. Rusland invaderede, og Vesten opbyggede den ukrainske hær i løbet af de sidste otte år og fortsætter med massiv støtte nu under fjendtlighederne. Der føres en kompromisløs økonomisk krig. Inderst inde er tredje verdenskrig i gang.

Hvorfor kan vi ikke stoppe det? Hvorfor kan vi ikke tale sammen?

Kan det være fordi det, vi rent faktisk ser, er, hvordan Rusland nu får ny energi efter krisen? Da Sovjetunionen faldt, og deres falske identitet blev ødelagt, og de mistede deres ilt.

Nu har de fundet en ny falsk identitet, der har givet dem ny ilt. Og kan det skyldes, at Vesten kæmper for at bevare illusionen om sin identitet, der på mange måder har vist sig at være falsk i vores sen-postmoderne tidsalder, hvor vi siden 1999 har bombet lande og folk i demokratiets navn: Serbien, Irak, Libyen, Afghanistan.

Kunne det tænkes, at vores egen frelse ligger i, at vi, som Martha i stykket, gennemgår en eksorcistisk operation, for at dræbe vores falske illusioner om os selv og "den anden" for at undgå den store katastrofe.

Det tror jeg desværre.

Lørdagsklummen

  • Lørdagsklummen skrives på skift af Hans Henriksen, Aalborg Teater, Sine Kildeberg, Vendsyssel Kunstmuseum, Jørgen Pyndt, journalist, Max Melgaard, Kulturen.NU, Johannes Andersen, Aalborg Universitet, og Minna Johannesson, Teater Nordkraft, Liv Lund, korleder, Nicolaj Holm, AKKC og Bent Stenbakken, Kulturen.NU
Arkiv