“Formula 1 – Drive to survive”
Så kan alle varme op - eller holde dampen oppe – til den nye sæson i Formel 1 med Netflix forrygende dokumentarserie på 10 afsnit om sidste års sæsonforløb i Formel 1 racernes dyst, Formula 1 – Drive to survive.
Med udgangspunkt i et af løbene fra sidste år indkredses personlige dramaer på et eller flere hold, og man ser hurtige klip af den benhårde kamp.
Især fra løbenes start, for her er der naturligt nok mest dramatik, fordi bilerne stadig ligger tæt på hinanden. Det er intense og meget spændende kortfilm (ca. 40 minutter).
Især er der fokus på de personlige dramaer bag scenen. Hvem mobbes, hvem fremhæves, hvem fyres, og hvem får et godt tilbud om et job i en endnu bedre bil.
Også de mange battler mellem især de unge mænd og deres bosser er blændende magtanalyser. Så der er masser af gode grunde til at se serien, inden løbene går i gang for alvor i sæson 2021.
Hvad har det så med kultur at gøre, er der nok nogen der tænker? En hel del.
For nu at starte med bilen. En æstetisk koncentration af kraft, vilje, teknisk snilde og skjulte kræfter. Der er ikke mange skulpturer, der kommer op på siden af en formel 1 bil, når det drejer sig om at udtrykke styrke, elegance og skjulte hemmeligheder.
Det gælder ikke mindst bilerne fra Mercedes og Ferrari.
Formel 1 bilen er samtidig en demonstration af ustyrlige dynamikker mellem overflade og væsen. For der er endnu flere af disse Formel 1 skulpturer, der gør sig gældende ved alle deres mangler.
De slår ikke til, når det gælder. Deres elegance holder ikke. Deres tekniske snilde har indbygget mangler.
Og deres håbefulde overflader afsløres alt for let som ren staffage. Det er endnu mere blændende kunst end det, man ofte ser på andre skulpturer og kunstudstillinger.
Samtidig er et Formel 1 løb et drama, der tit matcher Shakespeare.
Nogle gange er der bastante slagudvekslinger og andre gange lange, strategiske kampe, hvor den gode måske belønnes til sidst, eller hvor den menneskelige forfængelig får overtaget, og man forsøger at overhale på et helt umuligt sted og tidspunkt.
Med nederlaget som forfængelighedens tvivlsomme og smertelige gevinst.
Endelig er selve fotograferingen og iscenesættelsen af et Formel 1 løb efterhånden så raffineret, at de med jævne mellemrum matcher eksempelvis Christopher Nolands film.
Noland bøjer, fortolker og udfolder ofte virkelighedens dimensioner i nye perspektiver. Tænk eksempelvis på The Dark Knight, Dunkirk og Inception.
Så, jo, Formel 1 har masser at byde på, også set i et kulturelt perspektiv.
Er man ikke helt overbevist, kan man jo passende begynde med Netflix’ serie, Formula 1 - Drive to survive.
Den er nu lavet i tre årgange, så der er nok at se på. Både når det drejer sig om skulpturer, kunstudstillinger, teaterdramaer og film.
God fornøjelse. Og husk så, at Formel 1 er mere end kultur.
Det er også sport!