Skip to main content
Film

Forvildet kærlighed

Film - ”Lev, elsk, Paris”

En sær, vild, melankolsk, humoristisk skæv og lidenskabelig film om unge i Paris’ 13. arrondissement.

I boligkvarteret, Les Olympiades, hvor højhusene rummer en blanding af unge fra hele verden, indvandrere, kinesere, afrikanere, men selvfølgelig også franskmænd.

Her møder vi den kinesiske call center/telefonsælger Emilie (Lucie Zhang), som deler sin bedstemors lejlighed med fransklærer Camille (Makita Samba). Egentlig var hun på jagt efter en kvindelige roommate, mens hans fornavn snød hende.

Og helt dårlig så han jo ikke ud, den sortkrøllede, og ja – så endte de hurtigt i køjen sammen. Men måske vil hun noget mere, end han vil. I hvert fald påstår han, at han ikke er forelsket, men blot transformer sine frustrationer over arbejdet med sin ph.d. til sex.

- Nå, men så må vi have nogle nye husregler, kommer det kvikt fra Emilie. Vi skal have fundet ud af at dele arbejdet med mad og rengøring, og så er det forbudt at gå nøgen rundt.

Så skulle den sag være på plads og klappet af. Men nej …

Det er en dejlig, rundtosset og impulsiv verden vi bliver inviteret indenfor i, mens vi følger de unges kamp med at finde kærligheden og den eneste ene. Alt imens livet flyver videre omkring dem med stort og småt, ondt og godt, som også ændrer deres livskurs.

Makita Samba er glimrende i rollen som den nobelt tweedklædte litteraturlektor. Ganske selvbevidst om eget værd på den ind i mellem arrogante, bedrevidende måde. Overfor ham spiller Lucie Zhang op til ham og er ikke bange for at punktere ham med sine direkte, ærlige kommentarer, der fløjter lige igennem hans selvforsvar.

For selv om hun er hårdere kærlighedsramt end han, så er hun også god til at skjule det og gå til modangreb.

Samtidig dukker den tidligere ejendomsmægler Nora (Noémie Merlant) op i kvarteret, nyindskrevet på universitetet, hvor hun skal læse jura. Men det går snart helt galt, og i stedet søger hun tilbage til sit gamle job og møder her – surprise – Camille, der holder pause fra sit speciale og nu har brug for at tjene penge.

Nora er blevet forvekslet med interpornostjernen Amber Sweet (Jehnny Beth) og i et forsøg på at forstå den mobning og forfølgelse hun blev udsat for, tager hun kontakt til Amber.

Alt imens hendes ejendomsmægler chef/den franske lektor lægger an på hende.

På den måde vikler kærlighedstrådene sig rundt imellem og omkring persongalleriet, mens de desperate, men udadtil ganske cool prøver at få styr på deres egne følelser og fat i den, som de elsker, og som de håber, de også kan få til at elske dem.

Altså uden at de for alvor fortæller, hvor slemt fat det er med dem. Cool skal man være i en verden, hvor det at gå i seng med hinanden ved allerførste træf ikke er så usædvanligt, og hvor dating apps og Tinder tilbyder nærmest ubegrænsede mængder ”uforpligtende” sex.

Men hvad skal man så stille op, når lynet faktisk slår ned, og den store kærlighed efterlader en magtesløs ramt?

Det er fornem filmkunst, fotograferet i tidløs sort-hvid, der giver hele historien en aura af melankolsk og skæv skæbnefortælling. Nyd også splitskærmscenerne hvor kinesiske Emilie ringer til storesøster for at få gode råd.

Noémie Merlant er også i den grad med til at løfte filmen, som kvinden, der tappert kæmper med egne traumer og undertrykte følelser for at få sig et helt liv. Kuet, undertrykt, usikker og så alligevel så stærk, så stærk, da hun finder ud af, hvad vej hun vil gå.

Det er en film, der ganske elegant og anderledes handler om menneskelig kontakt. Hvordan vi behandler hinanden, hvor vigtige begreber som ærlighed, venlighed og kærlighed er i vores indbyrdes interaktion..

Det er en film, der er værd at se i hvert eneste minut, ikke bare for sine sensuelle scener, men også for den humoristisk-alvorlige måde, hvorpå den skildrer moderne kærlighed.

Film

  • ”Lev, elsk, Paris”
  • Originaltitet: ”Les Olympiades, Paris 13e”.
  • Frankrig, 2021.
  • Instruktør: Jaques Audiard
  • En time, 45 minutter  
  • Tilladt fra 15 år
  • Danmarkspremiere, torsdag 12. maj, bl.a. Biffen, Nordkraft.

.

.

.
Arkiv