Filmåret 2020 er det mærkeligste nogensinde. Det er nemlig både en succes og en fiasko.
For landets biografer har året betydet en betydelig omsætningsnedgang. To gange corona-nedlukning er kun en del af forklaringen. En anden er, at der stort set ikke er kommet amerikanske film til landet. Amerikanerne vil nemlig ikke frigive filmene, før de er sikre på, at vejen til succes er snorlige og uden forhindringer.
Så når der engang bliver premiere på den nye James Bond-film (forventet premiere: 1. april 2021), skulle det gerne være muligt for biograferne af have gæster på hvert et sæde i salene.
Lige nu forlanges der afstand.
Men på trods af afstandskravet kan en film sagtens blive en succes. Tag bare Thomas Vinterbergs film ”Druk”, som indtil nu er set af flere end 800.000 gæster. Det er en rekord hinsides fantasien. Jeg tror, at bagmændene ville have været være glade – ja ligefrem lykkelige – for det halve antal gæster.
Hvor er amerikanerne?
Der er to gode forklaringer på succesen: Dels er det en hamrende god film. Og dels er der ingen konkurrence fra alle de amerikanske film.
Det er ikke kun ”Druk” der blev en dansk succes. Rigtigt mange film har scoret over forventning. Ja faktisk vildt over forventning. Men også med undtagelser. For de der coronanedlukninger har været med til at gøre dansk film til et lotteri.
12. marts var der premiere på ”Kød og blod”. En film hvor Sidste Babett Knudsen var mafia-mor. Okay – det var måske ikke en speciel god film, men det blev også lidt svært, når der gik lang tid fra premieren og dermed alle anmeldelserne og frem til, at man faktisk kunne se filmen.
Årets bundskraber
Biograferne genåbnede i det sene forår. Lige der var ”Kød og blod” det store, danske tilbud til biografgæsterne. Men den film endte som årets totale bundskraber med færre end 12.000 solgte billetter.
Da biograferne genåbnede den sidste uge i maj, var der bestemt heller ikke kø ved billetlugerne. Utrygheden var stor hos gæsterne. Turde man gå i biografen?
Og der i starten havde de fleste biografer desuden kun åbent i weekenden. Der var ikke kundegrundlag til mere.
Siden gik det bedre. Og selv om vi kun kunne sidde på hvert andet sæde, så fik vi modet til at gå i biffen igen. Stille og roligt. Og fra sensommeren begyndte vi jo at opføres os, som om coronaen næsten var overstået.
Men de manglende amerikanske film fik også boostet de danske. En film som for eksempel ”Shorta” solgte 120.000 billetter – også det var vildt over det forventede. Nåja – det var nu også en rigtig fin film. På et normalt marked ville filmen måske have ramt et salg på 40.000.
Fri af de helt store fiaskoer
Et normalt filmår byder også på nogle gedigne fiaskoer. Altså film med ned til 1000 solgte billetter. Den slags har vi ikke set i år. Ude over ”Kød og blod” finder vi Lone Scherfigs ”Kindness og strangers” helt i bund på 14.000 billetter – men den film var også engelsksproget og havde premiere ganske kort tid efter biografernes genåbning.
I den lave ende finder vi også ”Malous jul”, som fik premiere så lang tid før jul, at det næsten måtte gå galt. Og vi finder filmen ”Krudttønden” om terrorangrebet i København i 2015. Dystre film har sjældent tag i publikum.
Du kan i øvrigt se hele Top 19-listen over danske film 2020 i boksen under artiklen.
”Lille sommerfugl” også ramt af corona
I alt 15 film nåede 50.000 solgte billetter i år. Det er vel også en slags rekord.
For et par uger siden lukkede biograferne igen ned på grund af coronaen. Det gør, at det samlede salg af billetter til danske film ikke rammer de fire millioner, som alle havde troet/håbet på. Julen er nemlig biograftid.
Hårdest ramt lige her er sikkert Søren Kragh-Jacobsens ”Lille sommerfugl”. Den havde premiere 3. december. Den solgte 60.000 billetter. Og så kom nedlukningen.
Indtil videre håber og tror vi på, at Danmark genåbner straks efter nytår. Men vi ved også, at antallet af indlæggelser aldrig har været større end i øjeblikket. Så om vi kan begynde at gå i biograferne igen i næste uge er nok tvivlsomt.
Dermed rammer sommerfuglen nok ind i, at medvinden i ved billetlugen er væk, når biograferne genåbner. Og dermed ender filmen med at sælge væsentligt mindre end budgetteret.
Retfærdighedens ryttere ramte også muren
Det samme vil sikkert også ramme ”Retfærdighedens ryttere”. Den film ville have solgt masser af billetter her i juleferien. Men den må nok også betragtes at være udspillet, når biograferne igen åbner. Den film kan til gengæld ikke brokke sig over salgstallet: 457.000 har set den i år.
Normalt sælger danske biografer 13-14 millioner billetter om året. Kulturen.NU har forsøgt at kontakte Danske Biografer – interesseorganisation for biograferne – for at høre hvordan det salgstal ender i år. Men der er juleferie.
Vi ved ikke, hvor normal 2021 bliver. Til gengæld ved vi, at der 4. februar er premiere på ”Marco effekten”. Den femte krimi efter Jussi Adler Olsens romaner. Hvis den præsterer som de foregående fire film, ja så skal 2021 nok blive et succes-år. Alene den titel vil sikkert sælge 7-800.000 billetter. Og altså stå for en fjerdedel af det samlede salg af billetter til danske film næste år.
Så nok har biograferne haft krise i 2020. Men dansk film er i topform. Også økonomisk.
Nok er det gratis at læse med her på Kulturen.NU - men til nytår rammer du muren - betalingsmuren - hvis du ikke har tegnet abonnement. Det kan du gøre her:
Salgstal til danske film 2020
- Druk: 802.462
- Retfærdighedens ryttere: 457.051
- Klovn the final: 437.381
- De forbandede år: 310.091
- Far til Fire og vikingerne: 310.356
- Vores mand i Amerika: 198.269
- Erna i krig: 158.446
- Undtagelsen: 152.264
- Shorta: 119.480
- Madklubben: 118.259
- Blokhavn: 97.197
- Julemandens datter 2: 84.579
- Drømmebyggerne: 72.211
- Lille sommerfugl: 60.371
- En helt almindelig familie: 49.745
- Malous jul: 27.509
- Krudttønden: 20.598
- Kindness of strangers: 13.725
- Kød og blod: 11.921
Hertil kommer tre dokumentarfilm, der solgte i alt 26.552 billetter og en enkelt dokumentarfilm produceret uden offentlig støtte, som solgte 16-882.
Facit: 3.939.510