Skip to main content
Teater

Folkeligt tidsbillede

Teater - "Frihed, lighed & laks"

Det er blevet lidt af en lokal teaterspecialitet, at Himmerlands Teater runder sæsonen dramatisk af med rod i og engagement fra lokalsamfundet. Og hvor professionelle skuespillere og amatører sammen prøver kræfter med et nyskrevet stykke.

Således også med ”Frihed, lighed & laks”, hvor vi i tiden omkring Første Verdenskrigs udbrud, møder den fattigfine Hedvig (Kaja Kamuk) og færgemandens proletarsøn Jørgen (Sune C. Abel).

Udover klasseforskel er han ovenikøbet fra Hadsund, mens hun er fra Hobro. To byer som dengang konkurrerede indbyrdes om handel og omsætning. De to møder hinanden, mens de begge vil fiske ved Mariager Fjord.

Det udvikler sig hurtigt til et hidsigt skænderi. Ikke bare om retten til at stå der.

Nej, Hedvig er også oprørsk ligeberettigelses kvinde, mens Jørgen mest drømmer om at få styr på dagligdagen og sin stort set altid berusede færgemandsfar (Martin Schwab).

Vi lurer straks, at deres hede diskussion kunne føre til andre hede følelser. Men ak… Enkefruen (Susanne Sangil) i indremissionsk, sort højhalset kjole har andre planer for sin datter. Hun skal giftes fornuftig med Herman (Jonas Østergaard), så enkefruen ikke bliver tvunget til at gå fra hus og hjem.

Folkeligt og frejdigt folder spillet sig ud her i det højloftede pakhus med stokværket over vore hoveder. En enkel fint tømret platform med slisker står i hjørnet af pakhuset og er både stadsstue, kajmole, forsamlingshus eller markedsplads. Mens det ene optrin – større folkelige tableauer og mere intimt kammerspil – fører historien frem i rask tempo.

Tidsbilledet bringer os vidt omkring i datidens problematikker. Afholdsforening og Indre Mission har godt fat, men der er også andre fornyende og omvæltende kræfter på spil – kvindernes ligeberettigelse banker på døren. Så kvindesagskvinden Thit Jensen dukker også op.

Alt sammen danner det ramme for kernen i stykket – som selvfølgelig er de to unges besværligheder med at få hinanden. Det er lystige løjer, sine steder på kanten af farcen, men også med en undertone af alvor.

For det er jo ikke morsomt, når Hedvig ganske ærligt fra sit hjertes dyb udtrykker sine betænkeligheder ved fornuftsægteskabet. Og bliver mødt af enkefruens iskolde fastslåen:

- Det er ikke vigtigt, hvad du vil!

Skuespillet er solidt og rammende. Sangill kan noget med myndige kvinder og er både nedladende og ganske afskrækkende, mens Kaja Kamuk som Hedvig er både ilter, impulsiv og ikke sådan at få styr på.

Jørgen i form af altid gode Sune C. Abel har måske ikke for meget at gøre med af replikker i manuskriptet, men får alligevel tegnet billedet af den forstående rodfæstede mand, der ikke drømmer om højere bjerge end dem, der omgiver Hadsund.

Og rundt om dem folder ensemblespillet sig ud med avisopråber, stuepiger og musikanter, der spiller op til byfest i Hadsund

Det er folkeligt, jordnært skuespil med et manuskript, der fermt blander velkendte problemstillinger. Ikke ulig velafprøvede Lego-klodser, der kan sættes sammen i utallige kombinationer. Eller måske smides overraskende op i luften.

For vi ved jo ikke, om det vil lykkes for de unge at få hinanden? I hvert fald ikke før du selv har set stykket…

Foto: Niels Reiter

Premiere, Det røde pakhus, Hobro, torsdag, 5. maj.

Spilleperiode: 5. maj – 21. maj. Tirsdag - fredag, kl. 19. Lørdag - søndag, kl. 15.

PS: Husk en varm trøje og et tæppe at sidde på - det kan blive ganske køligt i pakhuset.

  • "Frihed, lighed & laks"
  • Manuskript: Brian Wind-Hansen.
  • Instruktør: Susanne Sangill
  • Scenografi: Nick Pedersen
  • Komponist og lyddesign: Mads Horsbøl
  • Koreografi: Ronny Sterlø
  • Lysdesign: Stine Fumz
Arkiv