Skip to main content
Koncert

Holtens koncert - og Sørensens

Aalborg Symfoniorkester - Britten, Holten, Tjaijkovskij

Ser man på Aalborg Symfoniorkester/Pro Musicas sæson 23/24, finder man i alt 76 værker, hvoraf tre er danske, altså 4 %. Af disse er to skrevet af nulevende komponister.

De øvrige værker er følgeligt af udenlandske komponister, hvoraf tre er nulevende. Musikken af nulevende udgør samlet 6 %. Det var altså noget af en begivenhed, da koncerten torsdag præsenterede et dansk værk af en nulevende komponist, oven i købet selve uropførelsen.

Koncertens overskrift var "Britten og Tjaijkovskij", men hovedpersonen var Holten. Bo Holten, født 1948. Den danske komponist har skrevet en koncert for basun og orkester og den slags er også en sjældenhed.

Holten er nok mest kendt som korkomponist og -dirigent, men har også komponeret fire operaer, filmmusik og en række symfoniske værker.

Hans nye værk hedder "Concerto Lirico", og lyrisk er den. Det lykkes Holten at finde den ellers bastante basuns mere dynamiske kvaliteter frem, så lange poetiske passager dominerer over mere fremfarende fanfarer.

Koncerten er meget dansk og ikke overraskende er det tematiske materiale 1800-tals folkevisen "Jeg kan se på dine øjne". Man hører også Carl Nielsen-inspirationer og i det hele taget er musikken lyttervenlig og melodisk.

"Den forskrækker ikke nogen" som en tilhører hviskede. Rigtig nok synes 60'er modernismen ikke at have påvirket Holten. Partituret er velskrevet, både instrumentations- og satsmæssigt, men koncerten giver ikke de tekniske udfordringer, man ellers kunne byde aftenens solist.

Det var nemlig endnu en sjældenhed. Jesper Busk Sørensen har været basunist i Berliner Filharmonikerne siden 2009. Han er den fjerde dansker nogensinde, der har konkurreret sig ind i det, mange mener er verdens bedste symfoniorkester.

Han er da også en fænomenal musiker, intet mindre.

Sørensen har selv bestilt koncerten hos Holten og leverede da også et enormt poetisk og smukt spil. Med stor solidaritet og respekt for Holtens ideer. Ogg - som forventet - en eminent evne til netop at finde de kvaliteter og muligheder i instrumentet frem, som man sjældent hører i de store symfoniske værker.

Koncerten indledtes med Benjamin Brittens "Four Sea Interludes", og efter pausen hørtes Tjaijkovskijs femte symfoni (som denne anmelder ikke havde mulighed for at opleve).

Dirigenten var en tredje dansker, der gør sig godt på den internationale musikscene, Thomas Søndergaard. Han er en af sin generations mest velrenommerede dirigenter, og det er helt berettiget. Han kender stoffet, har et imponerende overblik og mest af alt: han kan få orkestret til at makke ret.

Foto: Aalborg Symfoniorkester

Info

  • Koncert, Musikkens Hus, torsdag
  • Program: Benjamin Britten: Fire mellemspil fra operaen "Peter Grimes"
  • Bo Holten: "Concerto lirico" for basun og orkester (uropførelse)
  • Pjotr Ilítj Tjaijkovskij: Symfoni nr. 5 op. 64
  • Medvirkende: Jesper Busk Sørensen, basun
  • Aalborg Symfoniorkester
  • Thomas Søndergaard, dirigent

.

.
Arkiv